DAPUR KECIL KU

Sabtu, 26 Mac 2011

ROTI YOGURT & KIMBALL SOUP

Tengok kat umah izah yg pandai buat muffin tu mcm best aje roti yogurt ni jd aku bila hujung minggu 2 minggu lepas aku buka peti ais adalah ternampak plain yougurt yg dah lama aku beli,masa beli ingat nak wat non bake cheese cake tp tak jumpa lagi gelatin daripada yougurt tu rosak baik aku try buat roti dulu he..he..



ROTI YOGURT
http://izahdaut.blogspot.com/
sumber: kak yani@myR

Bahan-bahan ( 1 )
250g tepung roti(guna tepung biasa aje)
100g yogurt * -plain yougurt(guna 1 cup)
60g susu * susu segar
25g telur * 1/2 biji telur
20g gula * saya letak 30gram
3g garam
30g marjerin
2.5g dry yeast * saya letak 3 gram (lebih kurang 1 1/2 sudu kecil)

Cara-cara
Masukkan semua bahan ke dalam home bakery. On kan. Biar sampai masak.
* saya guna BM dan ikut saja arahan penggunaannya. Jika uli dengan tangan campurkan semua bahan dan uli hingga doh licin. Perap doh hingga 2 kali ganda kembang. Tumbuk doh untuk keluarkan angin. Kemudian bentukkan doh ke beberapa bahagian. Tunggu hingga doh kembang lagi dan bakar pada suhu 170 C selama 25 minit atau perang.
jika membakar dlm loaf, disyorkan bakar pada suhu 160 C selama 30 minit atau perang

Note~kita terus masak dlm BM tu.takde transfer mana2 bekas senang.masukkan bahan2 sblm masuk tidur set kan masa terus masuk tido pagi esok seme dah siap masak he..he..(jgn amalkan apa yg kita buat sbb roti akan jd lembab di bahagian bawah)


Soup Kimball

1 tin soup cendawan kimbal
sosej
cendawan butang
air secukupnya
blh tambah isi ayam klu nak
macaroni yg dah di celur
sedikit lada hitam

Panaskan soup bersama dgn air kacau sampai rata kemudian masukkan bahan2 lain masak sehingga mendidih dan sedia di hidang.

Tiada ulasan:

Mungkin Juga Nak Cuba Yang Ini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...