Salam..
Mai-mai mkn pancake pesen moden ni.
dulu2 org panggil kueh gulung atau kueh ketayap aje tp skrg dah glamour sikit dan ala2 minah salleh pun ada.dah tukar nama pancake.Aku memang dah lama duk idam nak mkn pancake durian ni sejak petic delica duk tayang kat blog kat fb tp bila ym dgn dia nak kena beli satu bekas.sape plak yg nak perabis tu aku setakat seketul 2 tu blh lah.jd ku simpan dulu hasrat sehingga alongroz tayang yg versi dia punya dan katanya rasa sama mcm yg beli itu yg aku buat gak tu.Dan memang tak rugi mencuba sbbnya amat2lah sedap dan lemak berkrim rasanya dan lagi best klu mkn sejuk2 tu.aduhai terasa-rasa pulak kelemakan kueh ni.Aku pun pancake hasil drp durian yg madiha kirimkan kat makcik ku di PJ.tq kak long lain kali teringin gak nak ikut ke sana.kembar tak abis2 bercerita kisah kat sana.seronok betul dia org.
DURIAN PANCAKE
By: AlongRoz@HomeKreation
Resepi kulit oleh: KakWan@Citarasawan
(Resipi di taip semula utk mudah rujuk)
Resepi inti krim durian oleh: AlongRoz@HomeKreation
BAHAN2 KULIT:
125ml / 250ml Susu Cair
50g / 100g Tepung Gandum
1/4 st Garam
1 ½ biji telur / 3 biji Telur
½ sb / 1 sb Mentega Cair
½ sb / 1 sb Pes Pandan
INTI KRIM DURIAN:
100 ml / 200ml Whipping Cream (whipped) + 5 ulas / 10 ulas Isi Durian
CARA2:
1. Masukkan kesemua bahan2 kulit ke dlm blender & kisar sehingga sebati.
Tapis.
2. Ambil sesenduk adunan & ratakan ke dlm kuali menjadi dadar nipis.
Biarkan sehingga masak sebelum di angkat.
Buat semua sehingga habis.
3. Letak satu senduk inti krim durian ke atas sekeping kulit & lipat seperti bantal.
Pastikan bahagian kulit yg licin di sebelah luar.
Buat sehingga habis.
4. Hidangkan segera atau di sejukkan dahulu.
*Note~kita buat separuh adunan aje jd sape yg tak ramai blh ikut resepi yg aku setengah tu.dpt dlm 6 biji lah.cukuplah kan utk aku sorang mkn.
Ibu kepada kembar dan juga isteri kepada tukang besi.bekerja sepenuh masa dan part time suri rumah.punya minat dan hobi masak memasak.Pastrie's Delight juga bersedia menerima tempahan kek,apam polkadot dan juga brownies
DAPUR KECIL KU
Memaparkan catatan dengan label KUEH. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label KUEH. Papar semua catatan
Selasa, 20 Disember 2011
Sabtu, 17 Disember 2011
CEKODOK PISANG & CARROT
Salam
sesi memanaskan badan setelah lama tak mengemas umah.rasanya aku tak masuk blog sejak anak ku kat kg skrg anak aku dah balik semula ke KL baru aku sibuk nak masuk n3 dlm blog he..he..nampaknya anak jugak yg jd penawar dan dia jugak jd racun nya.hu..hu..aku sentiasa berdoakan anak2 ku tak kan bg racun pd ku(lain benor maknanya)kita memang sentiasa inginkan terbaik utk anak2 kita tp kita juga tak tau apa yg akan dtg.Ok jom layan cekodok dulu di hari minggu walaupun aku skrg ada kat opis sebenarnya.boring betul keje weekend ni.bila lah opis ni nak cuti sabtu ahad(syukur lah dulu keje shif skrg opis hour)
CEKODOK PISANG DAN CARROT
Bahan-bahan
1 cwn pisang di lenyek
1 cwn carrot-dlm 1 btg
1 1/2 cwn tepung bergantung keras atau lembik bancuhan,masukkan sikit2
1/2 cwn gula
1 s/k soda
minyak utk menggoreng
Cara-cara
Pisang,gula dan soda di campurkan sekali sehingga sebati kemudian masukkan tepung sedikit demi sedikit sehingga mendapat bater yg sesuai kemudian masukkan carrot.sedia di goreng atau blh jugak peram utk seketika.hidangkan.
*Note ~ bancuhan td blh juga di masukkan oat.
sesi memanaskan badan setelah lama tak mengemas umah.rasanya aku tak masuk blog sejak anak ku kat kg skrg anak aku dah balik semula ke KL baru aku sibuk nak masuk n3 dlm blog he..he..nampaknya anak jugak yg jd penawar dan dia jugak jd racun nya.hu..hu..aku sentiasa berdoakan anak2 ku tak kan bg racun pd ku(lain benor maknanya)kita memang sentiasa inginkan terbaik utk anak2 kita tp kita juga tak tau apa yg akan dtg.Ok jom layan cekodok dulu di hari minggu walaupun aku skrg ada kat opis sebenarnya.boring betul keje weekend ni.bila lah opis ni nak cuti sabtu ahad(syukur lah dulu keje shif skrg opis hour)
CEKODOK PISANG DAN CARROT
Bahan-bahan
1 cwn pisang di lenyek
1 cwn carrot-dlm 1 btg
1 1/2 cwn tepung bergantung keras atau lembik bancuhan,masukkan sikit2
1/2 cwn gula
1 s/k soda
minyak utk menggoreng
Cara-cara
Pisang,gula dan soda di campurkan sekali sehingga sebati kemudian masukkan tepung sedikit demi sedikit sehingga mendapat bater yg sesuai kemudian masukkan carrot.sedia di goreng atau blh jugak peram utk seketika.hidangkan.
*Note ~ bancuhan td blh juga di masukkan oat.
Selasa, 22 November 2011
PAUNG UBI KAYU~KUEH TRADISIONAL TERENGGANU
Ada sape2 teringin tak?he..he..(benornya aku yg terliur tengok kak long tayang kat blog madiha dia aritu)
N3 panas lagi ni.aku buat semalam sambil layan rimau mengaummm..blk keje smlm memang dah set nak buat kueh ni.Lagipun ubinya dah lama simpan.Aku kirim kat mama masa dtg kenduri aishah minggu lepas.Nak cari kat KL ni aku tak tau tp klu gi kat pasar pudu atau chow kit rasanya ada kot
terbau-bau plak paung ni kat opis(oopppss aku bwk bekal lah)
ok jom kita tengok bahan2nya
PAUNG UBI KAYU
N3 panas lagi ni.aku buat semalam sambil layan rimau mengaummm..blk keje smlm memang dah set nak buat kueh ni.Lagipun ubinya dah lama simpan.Aku kirim kat mama masa dtg kenduri aishah minggu lepas.Nak cari kat KL ni aku tak tau tp klu gi kat pasar pudu atau chow kit rasanya ada kot
terbau-bau plak paung ni kat opis(oopppss aku bwk bekal lah)
ok jom kita tengok bahan2nya
PAUNG UBI KAYU
lebih kurang 2 btg ubi kayu yg sederhana dimesin @ di parut.(kita blender dulu lepas tu tapis jap)
1/2 biji kelapa parut dan garam(blh kurangkan jumlah kelapa jika tak suka tak perlu letak)
sambal ikan sardin
sambal ikan
*4 ekor ikan sardin di kukus @ rebus-ambik isi dan tumbuk bersama bahan2 lain
*1/2 inci halia-tumbuk
* 5 ulas bawang merah-tumbuk
*2 ulas bawang putih-tumbuk
*1/2 cawan santan-blh campur air sikit klu pekat sgt
garam dan gula secukup rasa
masukkan kesemua bahan2 ke dlm kuali dan masak sehingga kering mcm dlm gambar tu
letakkan inti dan bulat2kan.sedia utk di goreng
mudahkan.jd klu sesapa teringin blh pi cari ubi kayu dan try buat.Habis sepiring ni nak tunggu bola abis.apa pun tahniah harimau malaya.rezeki masih berpihak pd kita.kata abah masa lagu negara ku di nyanyikan org sana langsung tak hormat maka itu lah padahnya klu dah sombong dan berlagak sudahnya menang tapi tak berjaya(dia org kan byk dpt emas nak di bandingkan malaysia ni)
*Note~ blh juga klu buat paung ni tak letak kelapa guna ubi aje terpulanglah.
tujuan diletakan kelapa sebenarnya utk melembutkan paung jd klu sape suka mkn kueh yg keras2 jgn letak byk2 kelapa ni.
Selasa, 16 Ogos 2011
KEK HUJAN PANAS
KEK HUJAN PANAS
by: RYO
http://fromintankitchen.blogspot.com/2011/07/kek-hujan-panas-nape-tak-sama-huhuhu.html
325 g butter/margerin
1 1/2 gelas gula
2 1/2 gelas tepung gandum
5 biji telur gred A
150 g seri kaya
50 g susu pekat manis
300 g kelapa parut
sedikit pewarna merah,hijau dan kuning.
Sediakan pengukus dan biar hingga mendidih
Pukul butter bersama gula hingga kembang
Masukkan telur satu persatu
Masukkan serikaya,susu & tepung
Pukul lagi hingga adunan sebati,ketepikan
Bahagikan kelapa parut kepada tiga bahagian dan warnakan satu persatu
Masukkan kesemua kelapa parut berwarna ke dalam adunan,gaul sebati
Tuang adunan ke dalam bekas 9"x9" yang sudah di griskan,tutup dengan aluminium foil
Bila pengukus dah mendidih,kukus selama 1 jam atau hingga masak.
Potong apabila kek dah sejuk.
P/s : kalau malas nak carik kelapa tua,pi kedai beli kelapa parut yang dah kering tu pun boleh,cuma rasanya sedikit berbeza ler.
Diolah 1/2 Adunan
by: Kak Ummi
160g butter/margerin
3/4 cawan gula
1 1/3 cawan tepung gandum
2 biji telur gred A
80 g seri kaya
25 g susu pekat manis
130 g kelapa parut
sedikit pewarna merah,hijau dan kuning.
sedikit esen vanila - kena letak next time
Cara membuat sama seperti diatas.
by: RYO
http://fromintankitchen.blogspot.com/2011/07/kek-hujan-panas-nape-tak-sama-huhuhu.html
325 g butter/margerin
1 1/2 gelas gula
2 1/2 gelas tepung gandum
5 biji telur gred A
150 g seri kaya
50 g susu pekat manis
300 g kelapa parut
sedikit pewarna merah,hijau dan kuning.
Sediakan pengukus dan biar hingga mendidih
Pukul butter bersama gula hingga kembang
Masukkan telur satu persatu
Masukkan serikaya,susu & tepung
Pukul lagi hingga adunan sebati,ketepikan
Bahagikan kelapa parut kepada tiga bahagian dan warnakan satu persatu
Masukkan kesemua kelapa parut berwarna ke dalam adunan,gaul sebati
Tuang adunan ke dalam bekas 9"x9" yang sudah di griskan,tutup dengan aluminium foil
Bila pengukus dah mendidih,kukus selama 1 jam atau hingga masak.
Potong apabila kek dah sejuk.
P/s : kalau malas nak carik kelapa tua,pi kedai beli kelapa parut yang dah kering tu pun boleh,cuma rasanya sedikit berbeza ler.
Diolah 1/2 Adunan
by: Kak Ummi
160g butter/margerin
3/4 cawan gula
1 1/3 cawan tepung gandum
2 biji telur gred A
80 g seri kaya
25 g susu pekat manis
130 g kelapa parut
sedikit pewarna merah,hijau dan kuning.
sedikit esen vanila - kena letak next time
Cara membuat sama seperti diatas.
Sabtu, 9 Julai 2011
KOSUI PANDAN
salam..
terasa pelik sikit sbb update blog kat umah itu pun mlm2 klu siang2 memang tak sempat.lepas ni pun rasanya makin lambat lah aku masuk n3 sbb kat opis dah tak blh nak update blog lagi semua IT dah blok ingtkan blok fb aje rupanya semua kena jd memang takde lagi lah nak bertandang umah kawan2,sorry lah klu ada yg tanya apa2 aku tak menjawab nak jawab kena bukan pc kat umah dulu itupun klu rajin tiba lain malas memang tak bukak langsung lah
skrg aku masuk dulu mana2 resepi yg aku dah try minggu lepas yer
Kosui Pandan
(loyang 9 inci)
Resepi : MaDiHaA a.k.a Ratna
http://mamawandiha.blogspot.com/2011/06/kuih-kosui-pandan.html
Bahan A
1 1/3 cawan gula pasir (kalau suka lebih manis boleh tambah ikut citarasa sendiri)
1 cawan + 1 sudu besar tepong gandum
1 cawan tepong ubi (kurangkan 1 sudu besar dari 1 cawan tadi
½ cawan tepong beras
Bahan B
300 ml jus daun pandan (350 ml air dikisar bersama 12 helai daun pandan & sukat 300 ml jus pandan)
600 ml air biasa
2 sudu kecil air kapur
Bahan C
Kelapa parut putih secukupnya (guna kelapa parut berkulit basah)
Garam secukupnya
Cara Menyediakan
1. Panaskan periuk kukusan dengan air yang secukupnya.
2. Dalam satu bekas/besin yang sesuai.. campurkan kesemua bahan2 A. Gaul rata.
3. Masukkan bahan B ke dalam bahan A sikit demi sikit sambil dibancuh/ dikacau rata. Gunakan whisker lebih memudahkan. Kacau sehingga gula larut.
4. Apabila air kukusan sudah mendidih. Tapiskan bancuhan ke dalam loyang bersaiz 9". (Jangan tapiskan awal2 bancuhan ini ke dalam loyang kerana ia akan sedikit termendap jika berbuat demikian & ini akan membuatkan tekstur kuih keras di bawah & lembut dibahagian atas) Tutup loyang dengan aluminum foil supaya wap tak jatuh atas kuih. Kukus kuih selama 35 ~ 40 minit atau hingga kuih masak. Jika tiada aluminium foil.. balut penutup pengukus dengan kain bersih supaya wap tak jatuh atas kuih. Jika masih terdapat wap / air di atas permukaan kuih selepas kuih masak.. boleh serapkan air tersebut perlahan2 dengan kitchen towel (tisu dapur) & buangkan tisu tersebut.
5. Sejukkan kuih betul2 sebelum dipotong. Hidang bersama dengan kelapa parut yang digaul kelapa.
komen - memang betul2 sedap jd sape yg belum cuba cepat2 cuba yer
terasa pelik sikit sbb update blog kat umah itu pun mlm2 klu siang2 memang tak sempat.lepas ni pun rasanya makin lambat lah aku masuk n3 sbb kat opis dah tak blh nak update blog lagi semua IT dah blok ingtkan blok fb aje rupanya semua kena jd memang takde lagi lah nak bertandang umah kawan2,sorry lah klu ada yg tanya apa2 aku tak menjawab nak jawab kena bukan pc kat umah dulu itupun klu rajin tiba lain malas memang tak bukak langsung lah
skrg aku masuk dulu mana2 resepi yg aku dah try minggu lepas yer
Kosui Pandan
(loyang 9 inci)
Resepi : MaDiHaA a.k.a Ratna
http://mamawandiha.blogspot.com/2011/06/kuih-kosui-pandan.html
Bahan A
1 1/3 cawan gula pasir (kalau suka lebih manis boleh tambah ikut citarasa sendiri)
1 cawan + 1 sudu besar tepong gandum
1 cawan tepong ubi (kurangkan 1 sudu besar dari 1 cawan tadi
½ cawan tepong beras
Bahan B
300 ml jus daun pandan (350 ml air dikisar bersama 12 helai daun pandan & sukat 300 ml jus pandan)
600 ml air biasa
2 sudu kecil air kapur
Bahan C
Kelapa parut putih secukupnya (guna kelapa parut berkulit basah)
Garam secukupnya
Cara Menyediakan
1. Panaskan periuk kukusan dengan air yang secukupnya.
2. Dalam satu bekas/besin yang sesuai.. campurkan kesemua bahan2 A. Gaul rata.
3. Masukkan bahan B ke dalam bahan A sikit demi sikit sambil dibancuh/ dikacau rata. Gunakan whisker lebih memudahkan. Kacau sehingga gula larut.
4. Apabila air kukusan sudah mendidih. Tapiskan bancuhan ke dalam loyang bersaiz 9". (Jangan tapiskan awal2 bancuhan ini ke dalam loyang kerana ia akan sedikit termendap jika berbuat demikian & ini akan membuatkan tekstur kuih keras di bawah & lembut dibahagian atas) Tutup loyang dengan aluminum foil supaya wap tak jatuh atas kuih. Kukus kuih selama 35 ~ 40 minit atau hingga kuih masak. Jika tiada aluminium foil.. balut penutup pengukus dengan kain bersih supaya wap tak jatuh atas kuih. Jika masih terdapat wap / air di atas permukaan kuih selepas kuih masak.. boleh serapkan air tersebut perlahan2 dengan kitchen towel (tisu dapur) & buangkan tisu tersebut.
5. Sejukkan kuih betul2 sebelum dipotong. Hidang bersama dengan kelapa parut yang digaul kelapa.
komen - memang betul2 sedap jd sape yg belum cuba cepat2 cuba yer
Isnin, 23 Mei 2011
CREAM PUFF
Salam..
Al-fathihah buat anak2 yg telah pergi masa kejadian Tanah Runtuh Di Hulu Langat: Rumah Anak-anak Yatim dan Anak-anak Hidayah Madrasah Al-Taqwa.moga roh mereka di tempatkan di tempat yg sepatutnya amin..
sayu aje aku hari ni.buka2 tv pg td sambil2 lipat kain tengok AB dgn Fitri cerita pasal kejadian tanah runtuh ni sambil di iringin muzik yg sayu AB pun tak dpt menahan sebak walaupun tengah mengacara dan dia seorg yg happy go lucky klu di tengok dari rancangan yg dia acarakan tetapi naluri seorg ibu tak dapat menahan sebak di dada.Klu nak sedikit berita kejadian tanah runtuh di ulu langat .tapi rasanya memang semua org dah tau pasal kejadian ni.teringat masa aku sekolah tingkatan 2 dulu.kejadian tanah runtuh highland tower masa tu rasanya itu lah kejadian yg paling dasyat aku rasa kat malaysia dan sehingga sekarang kawasan tu pun tinggal tak berpenghuni lagi.Masa tu suami ku lah yg duk berkampung kat sana(time tu aku tak kenal lagi dia tp menurut ceritanya lah)mcm2 bantuan dan badan2 bkn kerajaan dtg memberi bantuan.sampaikan penuh kawasan tu dgn sanak saudara lagi.Masa tu suami ku polis jd kenalah jaga setiap kawasan supaya tak di ceroboh.kemudian yg terakhir sebelum ini kejadian tanah runtuh di bukit antarabangsa ini pun mengorbankan nyawa juga.
Kadang2 aku fikir kenapa rumah di kawasan lereng bukit utk org elite dan harganya begitu mahal sedangkan tahap keselamatan nya tak terjamin.nasib baik org2 mcm aku ni tak mampun nak beli rumah mcm tu klu mampu pun aku rasa aku tak akan pilih kawasan yg berbukit2 bergunung ganang walaupun ajal dtg tidak kira di mana.aku lebih senang tinggal di kawasan sekarang ni cuma klu ada rezeki aku nak rumah yg bertanah skrg ni duduk rumah atas syiling umah org(umah flat lah).ok kita tinggalkan dulu kisah tu biarkah mereka itu bersemadi dgn aman.
Mari kita citer pasal masak2 pulak.Dah lama dah aku buat cream puff ni lebih kurang dgn mamafami buat gak.sbb tengok terliur dan bahan2nya mudah aku balik umah terus buat cuma baru tayang aje.
CREAM PUFF
Posted by MamaFaMi
Adapted from : Sonia's Durian Cream Puff
Ingredients :
100g butter
250ml water
a pinch of salt
150g flour (all purpose)
1/2 teaspoon vanilla essence
1/4 teaspoon baking powder
1 tablespoon sugar
2-3 eggs (I followed the original recipe which use 4eggs, but the batter became too watery, no choice I added more flour, so you need to adjust the eggs accordingly) - I used 3 eggs
For the filling, I just used the ready-to-use whip cream in the can
Method :
1. Mix flour, baking powder,salt and sugar, set aside.
2. Heat butter in a pot (medium heat), once butter melted, add in water, mix well.
3. Add in flour mixture (no.1), vanilla, qucikly mix well ( about few seconds), turn off the heat.
4. Continue stirring flour until the dough mix well ( once you see shinning surface).
5. Transfer the dough to a mixer, set aside to let it cool down.
6. Once it cool down (dont need completely cool) , mix in the egg, and beat (using your mixer) the dough and eggs till mix well, less than 5mins.(the dough texture must not too soft or too hard, something like biscuit dough which you can easily shape it)
7. Place the dough in a pastry bag fitted with a tip. Pipe quarter-sized puffs about 1 inch apart on a baking pan.
8. Bake at pre-heat oven at 180C (original recipe 200c, too hot) for 25mins or until golden brown.
9. Cut the puff and pipe the filling (store in fridge when not use), and enjoy it.
Al-fathihah buat anak2 yg telah pergi masa kejadian Tanah Runtuh Di Hulu Langat: Rumah Anak-anak Yatim dan Anak-anak Hidayah Madrasah Al-Taqwa.moga roh mereka di tempatkan di tempat yg sepatutnya amin..
sayu aje aku hari ni.buka2 tv pg td sambil2 lipat kain tengok AB dgn Fitri cerita pasal kejadian tanah runtuh ni sambil di iringin muzik yg sayu AB pun tak dpt menahan sebak walaupun tengah mengacara dan dia seorg yg happy go lucky klu di tengok dari rancangan yg dia acarakan tetapi naluri seorg ibu tak dapat menahan sebak di dada.Klu nak sedikit berita kejadian tanah runtuh di ulu langat .tapi rasanya memang semua org dah tau pasal kejadian ni.teringat masa aku sekolah tingkatan 2 dulu.kejadian tanah runtuh highland tower masa tu rasanya itu lah kejadian yg paling dasyat aku rasa kat malaysia dan sehingga sekarang kawasan tu pun tinggal tak berpenghuni lagi.Masa tu suami ku lah yg duk berkampung kat sana(time tu aku tak kenal lagi dia tp menurut ceritanya lah)mcm2 bantuan dan badan2 bkn kerajaan dtg memberi bantuan.sampaikan penuh kawasan tu dgn sanak saudara lagi.Masa tu suami ku polis jd kenalah jaga setiap kawasan supaya tak di ceroboh.kemudian yg terakhir sebelum ini kejadian tanah runtuh di bukit antarabangsa ini pun mengorbankan nyawa juga.
Kadang2 aku fikir kenapa rumah di kawasan lereng bukit utk org elite dan harganya begitu mahal sedangkan tahap keselamatan nya tak terjamin.nasib baik org2 mcm aku ni tak mampun nak beli rumah mcm tu klu mampu pun aku rasa aku tak akan pilih kawasan yg berbukit2 bergunung ganang walaupun ajal dtg tidak kira di mana.aku lebih senang tinggal di kawasan sekarang ni cuma klu ada rezeki aku nak rumah yg bertanah skrg ni duduk rumah atas syiling umah org(umah flat lah).ok kita tinggalkan dulu kisah tu biarkah mereka itu bersemadi dgn aman.
Mari kita citer pasal masak2 pulak.Dah lama dah aku buat cream puff ni lebih kurang dgn mamafami buat gak.sbb tengok terliur dan bahan2nya mudah aku balik umah terus buat cuma baru tayang aje.
CREAM PUFF
Posted by MamaFaMi
Adapted from : Sonia's Durian Cream Puff
Ingredients :
100g butter
250ml water
a pinch of salt
150g flour (all purpose)
1/2 teaspoon vanilla essence
1/4 teaspoon baking powder
1 tablespoon sugar
2-3 eggs (I followed the original recipe which use 4eggs, but the batter became too watery, no choice I added more flour, so you need to adjust the eggs accordingly) - I used 3 eggs
For the filling, I just used the ready-to-use whip cream in the can
Method :
1. Mix flour, baking powder,salt and sugar, set aside.
2. Heat butter in a pot (medium heat), once butter melted, add in water, mix well.
3. Add in flour mixture (no.1), vanilla, qucikly mix well ( about few seconds), turn off the heat.
4. Continue stirring flour until the dough mix well ( once you see shinning surface).
5. Transfer the dough to a mixer, set aside to let it cool down.
6. Once it cool down (dont need completely cool) , mix in the egg, and beat (using your mixer) the dough and eggs till mix well, less than 5mins.(the dough texture must not too soft or too hard, something like biscuit dough which you can easily shape it)
7. Place the dough in a pastry bag fitted with a tip. Pipe quarter-sized puffs about 1 inch apart on a baking pan.
8. Bake at pre-heat oven at 180C (original recipe 200c, too hot) for 25mins or until golden brown.
9. Cut the puff and pipe the filling (store in fridge when not use), and enjoy it.
Jumaat, 20 Mei 2011
CAKOI
He..he..aku klu sekali update bkn 2 3 entry bkn ida lah namanya jgn mare ye..
ni panas2 lagi ni aku masak pg td sbb kes terliur tengok izah buat cakoi dgn sos manis tu.jam 4.30 pg aku dah bangun dah gara2 nak wat cakoi ni.
Ingat sehari seblm tu nak wat kayu keramat tp bila jam bunyi aku off kan balik sambung tido tp pg td jam bunyi aku 'terpaksa bangun' sbb aku dah sakit pinggang tido kat sofa dpn tv,bkn gaduh dgn laki tp gaduh dgn kembar last2 aku lari tido kat luar ingt kejap aje sedar2 dah kul 4.30 pg jam pun dah bunyi terus bangun ler.mata duk kelabu asap lagi tengok resepi cakoi.aku masuk seme bahan2 dlm BM lepas tu wat keje umah lain.Basuh kain sidai kain lipat kain segala benda yg berkaintan dgn kain lah.jam dah kul 6 lebih cakai aku tak gak kembang2 ni mesti kes ibu roti ni.Dr terbiar aje tepung ni aku bancuh yis lain dlm gelas tengok dah kembang aku campurkan dgn doh tu tambah lagi tepung sib baik naik.jd moral of the story next time klu nak buat kueh berasaskan yis mesti pastikan yis tu masih hidup jd bancuh siap dlm bekas kecik bila nampak dah naik baru campurkan dlm tepung.klu tak naik bak buang aje.
CAKOI
resepi: MamaFami
sumber: kak Azura Rahman
http://izahdaut.blogspot.com/
Bahan-bahan :
400 g tepung ~ diayak
1 cawan air
1 sudu besar majerin ~ dicairkan
1 sudu kecil garam
3 sudu besar gula
1 sudu besar susu pekat manis
1 kuning telur
2 sudu kecil yis segera
1/2 sudu kecil soda bikarbonat
minyak untuk menggoreng
Kaedah :
1. Satukan air, majerin, garam, gula, susu pekat manis, kuning telur, yis dan soda bikarbonat dalam mangkuk besar. Kacau agar sebati.
2. Masukkan tepung sedikit demi sedikit ke dalam bancuhan di atas.
3. Ulikan sehingga menjadi doh yang lembut dan tidak melekat di jari. Biarkan selama setengah jam. Bekas berisi doh hendaklah dibalut di dalam beg plastik yang bersih.
4. Canaikan doh setebal 1/2 sm, kalau boleh dalam bentuk segiempat tepat.
5. Potong kepada kepingan bersaiz 1 inci.
6. Rendamkan lidi di dalam air. Tekankan lidi basah tersebut di atas setiap kepingan 1 inci tersebut.
7. Cantumkan dua kepingan dengan bahagian yang bertanda lidi bertemu antara satu sama lain .
8. Panaskan minyak. Tarik kedua-dua hujung cakoi dan goreng hingga keperangan.
*saya uli menggunakan BM dan kaedahnya masukkan bahan-bahan mengikut turutan BM.
SOS MANIS
1 1/2 sudu makan tepung kastard
1 cawan susu segar/tukar guna susu cair coz takde susu segar
3-4 sudu besar susu pekat manis
sedikit pandan paste /kita guna daun pandan + warna hijau
Masukkan semua bahan2 ke dalam periuk kecil.
Masak atas api sederhana. Kacau selalu sehingga sedikit pekat-pekat manja.
Angkat dan sejukkan untuk dinikmati bersama cakoi.
jika berminat utk tudung sila lah hubunggi ku 019-9543616
ni panas2 lagi ni aku masak pg td sbb kes terliur tengok izah buat cakoi dgn sos manis tu.jam 4.30 pg aku dah bangun dah gara2 nak wat cakoi ni.
Ingat sehari seblm tu nak wat kayu keramat tp bila jam bunyi aku off kan balik sambung tido tp pg td jam bunyi aku 'terpaksa bangun' sbb aku dah sakit pinggang tido kat sofa dpn tv,bkn gaduh dgn laki tp gaduh dgn kembar last2 aku lari tido kat luar ingt kejap aje sedar2 dah kul 4.30 pg jam pun dah bunyi terus bangun ler.mata duk kelabu asap lagi tengok resepi cakoi.aku masuk seme bahan2 dlm BM lepas tu wat keje umah lain.Basuh kain sidai kain lipat kain segala benda yg berkaintan dgn kain lah.jam dah kul 6 lebih cakai aku tak gak kembang2 ni mesti kes ibu roti ni.Dr terbiar aje tepung ni aku bancuh yis lain dlm gelas tengok dah kembang aku campurkan dgn doh tu tambah lagi tepung sib baik naik.jd moral of the story next time klu nak buat kueh berasaskan yis mesti pastikan yis tu masih hidup jd bancuh siap dlm bekas kecik bila nampak dah naik baru campurkan dlm tepung.klu tak naik bak buang aje.
CAKOI
resepi: MamaFami
sumber: kak Azura Rahman
http://izahdaut.blogspot.com/
Bahan-bahan :
400 g tepung ~ diayak
1 cawan air
1 sudu besar majerin ~ dicairkan
1 sudu kecil garam
3 sudu besar gula
1 sudu besar susu pekat manis
1 kuning telur
2 sudu kecil yis segera
1/2 sudu kecil soda bikarbonat
minyak untuk menggoreng
Kaedah :
1. Satukan air, majerin, garam, gula, susu pekat manis, kuning telur, yis dan soda bikarbonat dalam mangkuk besar. Kacau agar sebati.
2. Masukkan tepung sedikit demi sedikit ke dalam bancuhan di atas.
3. Ulikan sehingga menjadi doh yang lembut dan tidak melekat di jari. Biarkan selama setengah jam. Bekas berisi doh hendaklah dibalut di dalam beg plastik yang bersih.
4. Canaikan doh setebal 1/2 sm, kalau boleh dalam bentuk segiempat tepat.
5. Potong kepada kepingan bersaiz 1 inci.
6. Rendamkan lidi di dalam air. Tekankan lidi basah tersebut di atas setiap kepingan 1 inci tersebut.
7. Cantumkan dua kepingan dengan bahagian yang bertanda lidi bertemu antara satu sama lain .
8. Panaskan minyak. Tarik kedua-dua hujung cakoi dan goreng hingga keperangan.
*saya uli menggunakan BM dan kaedahnya masukkan bahan-bahan mengikut turutan BM.
SOS MANIS
1 1/2 sudu makan tepung kastard
1 cawan susu segar/tukar guna susu cair coz takde susu segar
3-4 sudu besar susu pekat manis
sedikit pandan paste /kita guna daun pandan + warna hijau
Masukkan semua bahan2 ke dalam periuk kecil.
Masak atas api sederhana. Kacau selalu sehingga sedikit pekat-pekat manja.
Angkat dan sejukkan untuk dinikmati bersama cakoi.
jika berminat utk tudung sila lah hubunggi ku 019-9543616
Jumaat, 15 April 2011
APAM GULA HANGUS
Resepi yg amat mudah utk dibuat dan sgt sesuai utk minum petang dan yg penting sedap
Apam Gula Hangus
http://www.myresipi.com/top/detail/944
Bahan-bahan ( dalam 10biji kecil )kita buat dpt 12 biji
150gm gula dan 100 ml air-dibuat gula hangus
70gm butter-cairkan
75gm susu cair
1 biji telur dipukul
150gm tepung
1 sudu teh baking soda
secubit garam
75gm gula
Cara-cara
1.Masukkan butter, susu cair dan telur kedalam gula hangus.
2.Dalam mangkuk lain, ayak tepung dan soda. Masukkan garam dan gula. Masukkan campuran gula hangus tadi. Kacau sebati.
3.Masukkan kedalam loyang yg dialas kertas dan di gris. Kukus selama 30min atau lebih
Apam Gula Hangus
http://www.myresipi.com/top/detail/944
Bahan-bahan ( dalam 10biji kecil )kita buat dpt 12 biji
150gm gula dan 100 ml air-dibuat gula hangus
70gm butter-cairkan
75gm susu cair
1 biji telur dipukul
150gm tepung
1 sudu teh baking soda
secubit garam
75gm gula
Cara-cara
1.Masukkan butter, susu cair dan telur kedalam gula hangus.
2.Dalam mangkuk lain, ayak tepung dan soda. Masukkan garam dan gula. Masukkan campuran gula hangus tadi. Kacau sebati.
3.Masukkan kedalam loyang yg dialas kertas dan di gris. Kukus selama 30min atau lebih
APAM PISANG KUKUS
APAM PISANG KUKUS (Diana)
copy madiha
Bahan-bahannya
2 cawan tepung gandum
8 biji pisang emas (sederhana besar)
3/4 cawan mentega, dicairkan dan disejukkan (boleh digantikan dengan minyak)
4 biji telur
1 sudu teh baking powder
1 sudu teh baking soda
1 cawan gula (MaDiHa guna gula pasir yg jenis halus sket tuh) (opssss.. lupa nak mention.. madiha kurangkan gula dlm 3 sudu besar... itupun dah ckup manis dah..)
secubit garam
Cara-caranya
1. Tepung gandum diayak dengan baking powder. Ketepikan.
2. Pisang dilecek halus dan digaul dengan baking soda dan garam. Sementara tu.. panaskan periuk kukusan.
3. Pukul telur bersama gula, masukkan mentega cair/ minyak.
4. Kemudian masukkan tepung gaul rata dan kemudian tuangkan kedalam loyang yang telah disapu dengan mentega. Kukus selama 45 minit menggunakan api yang sederhana.
Nota: Penutup kukusan perlu dibungkus dengan kain supaya wap tidak jatuh keatas permukaan kuih.
resepi kueh pau tak yah lah sbb guna mcm resepi sebelum2 ni gak
Sabtu, 19 Februari 2011
APAM DOT DOT
APAM DOT DOT
copy HANA
Bahan-bahan
3 biji telur - dari peti sejuk
275 gm tepung gandum
220 gm gula halus - hana kurangkan
150gm susu segar
3 sudu teh baking powder
1 sudu kecil ovallete
Filling blueberry secukupnya (masukkan ke dalam piping bag)
Pewarna
Cara-cara
Masukkan semua bahan apam ke dalam mangkuk mixer dan pukul kelajuan maxima selama 6 - 8 minit.
Bahagikan adunan kepada beberapa bahagian & titiskan pewarna mengikut citarasa.
Masukkan setiap warna ke dalam piping bag (atau beg plastik yang bersih).
Picitkan sedikit adunan ke dalam mangkuk kertas yang telah disusun didalam acuan lompang.
Picitkan blueberry filling secukupnya.
Picitkan lagi adunan yang berlainan warna sehingga ¾ penuh.Kemudian dot dot kan dengan warna pilihan.
Kukus didalam kukusan yang telah dipanaskan selama 10-15 minit.
NOTE dr Hana:
Jangan buka api besar semasa mengukus. Guna api sederhana je yer! Kalau tak nanti pecah aka kembang mekar setaman! jadik ler kang apam mekar! hihi.. (berdasarkan pengalaman..:D).
Buh esen vanila utk mengurangkan bau telur.
KOMEN~memang sedap apam ni dan tak manis sgt so memang sesuai bila di letak filling bluebery tu.mkn nya pun cepat kenyang
Rabu, 16 Februari 2011
APPLE ZEPPOLE/FRIED DOUGH BALL
APPLE ZEPPOLE/FRIED DOUGH BALLS by Gert
source : K.Nor@SecubitGaram
½ stick/4 tbsp of butter
1 cup water
3 tbsp sugar
½ tsp salt
1 cup flour
3 eggs
1 green apple – grated and squeeze out water
1/2 baking powder(sendiri tambah)
Toss together:
4 tbsp of sugar + 1 tsp of cinnamon powder
1. In a medium size saucepan combine the butter, salt, 3 tablespoons of sugar, and water over medium heat. Bring to a boil. Take saucepan off the heat and stir in the flour. Return saucepan to the heat and stir continuously until mixture forms a ball, about 3 to 5 minutes.
2. Transfer the flour mixture to the mixer. Whisk the dough for a minute to cool it down a bit. Add eggs, 1 at a time, incorporating each egg completely before adding the next one. . Beat until smooth. Add in the apple. Mix well and set it aside.
3. Pour enough oil into a frying pan. Heat the oil over medium heat. Using a small ice-cream scooper or 2 small spoons, carefully drop about a tablespoon of the dough into oil. Turn the balls once or twice and fry until golden brown. Removed and drain the oil on paper towel.
4. Toss the Zeppole in the cinnamon sugar. Serve immediately
Note ~ memang sedap klu tak tabur gula pun dah ok rasanya klu tabur gula+cinnamon tu lagi ler tak ingat dunia mkn.
aku buat 2 adunan(tamaknya) sbb nak bg kat pengasuh yg jaga kembar.
Sabtu, 22 Januari 2011
KUEH LAPIS NYONYA
Bila buat kueh lapis ni dah lupa lah tp klu tak silap dlm2 minggu lepas gak dah lama dah nak buat kueh lapis ni beli tepung hoon kue tu sampai dah berbulan2 beli santan tak yah ckp lah sampai bekali2 beli dan berkali2 aku masak benda lain last2 aku guna santan kotak cap ayam salah satu sbb aku guna santan kotak sbbnya aku masak subuh2 ari jd kedai blm buka nak beli kelapa klu beli santan yg siap tu aku skrg mcm dah takut nak beli santan sejak 2 keluar dlm berita pasal santan tercemar jd dgn rasa berat hari aku guna santan kotak yg no colestrol(konon2 nak jaga mkn lah)tp biasalah klu tak guna santan asli mesti rasanya kureng sikit tp kembar tetap suke mkn gak kueh lapis ibu dia ni sbb blh buka selapis2 he..he..main ke mkn entah budak kembar ni.jom layan gambar lak aku memang tak pandai bab2 lapis ni tp blh lah gak kan
sumber blog rozzan
copy tiffinbiru.blogspot.
Bahan A :-)
150 g tepung beras
30 g tepung Hoon Kue (warna asli)
400 ml santan pekat*
160 ml air*(*disatukan)
Pewarna merah secukupnya
Bahan B :-)
180 g gula halus (mat guna gula pasir)
150 ml air
1/4 camca teh garam
2 helai daun pandan
Cara membuatnya :-)
1.Masak bahan B sehingga larut, angkat dari api dan biar sejuk. Sementara itu satukan semua bahan A, kecuali pewarna merah, dalam satu mangkuk, kacau rata dan ketepikan 30 minit. Kemudian masukkan bahan B, kacau rata dan tapis.
2.Panaskan kukusan, sapu sedikit minyak pada dasar dan tepi tin berukuran ( 7 x 7 x 3 ) inci. Bahagikan no. 1 kepada 7 bahagian yang sama banyak (kurang lebih 130 ml setiap bahagian), 3 bahagian dibiarkan pada warna asal (putih), 4 bahagian diberi warna merah.
3.Panaskan loyang dalam kukusan selama 5 minit, tuang 1 bahagian merah, kukus 5 - 6 minit meggunakan api sederhana hingga masak, tuang 1 bahagian putih dan kukus hingga masak dan buat seterusnya. Untuk lapisan terakhir (merah), tambah 2 - 3 titik pewarna merah lagi dalam adunan untuk mendapat warna merah pekat, kukus hingga masak. Sambung kukus 12 - 15 minit lagi.
4.Sejukkan kuih betul2 sebelum dipotong untuk hidangan. Balut tutup kukus dengan kitchen towel semasa mengukus untuk mengelakkan wap jatuh atas permukaan kuih.....Selamat mencuba untuk semua!!!!
sumber blog rozzan
copy tiffinbiru.blogspot.
Bahan A :-)
150 g tepung beras
30 g tepung Hoon Kue (warna asli)
400 ml santan pekat*
160 ml air*(*disatukan)
Pewarna merah secukupnya
Bahan B :-)
180 g gula halus (mat guna gula pasir)
150 ml air
1/4 camca teh garam
2 helai daun pandan
Cara membuatnya :-)
1.Masak bahan B sehingga larut, angkat dari api dan biar sejuk. Sementara itu satukan semua bahan A, kecuali pewarna merah, dalam satu mangkuk, kacau rata dan ketepikan 30 minit. Kemudian masukkan bahan B, kacau rata dan tapis.
2.Panaskan kukusan, sapu sedikit minyak pada dasar dan tepi tin berukuran ( 7 x 7 x 3 ) inci. Bahagikan no. 1 kepada 7 bahagian yang sama banyak (kurang lebih 130 ml setiap bahagian), 3 bahagian dibiarkan pada warna asal (putih), 4 bahagian diberi warna merah.
3.Panaskan loyang dalam kukusan selama 5 minit, tuang 1 bahagian merah, kukus 5 - 6 minit meggunakan api sederhana hingga masak, tuang 1 bahagian putih dan kukus hingga masak dan buat seterusnya. Untuk lapisan terakhir (merah), tambah 2 - 3 titik pewarna merah lagi dalam adunan untuk mendapat warna merah pekat, kukus hingga masak. Sambung kukus 12 - 15 minit lagi.
4.Sejukkan kuih betul2 sebelum dipotong untuk hidangan. Balut tutup kukus dengan kitchen towel semasa mengukus untuk mengelakkan wap jatuh atas permukaan kuih.....Selamat mencuba untuk semua!!!!
Selasa, 11 Januari 2011
KEBIZIAN TELAH MELANDA DIRIKU INI
Salam semua...rindu bangat aku pd umah ni rasa mcm dah berbulan2 tak update sampai naik sawang entah berapa tebal aku tak tau lah.Sorry lah klu yg mana dtg jenguk tu tengok citer sama aje,bukan aku takde buat experimen baru kat dapur,ada sampaikan aku pun dah tak tau mana satu nak update.Buat masa sekrg ni aku teramat-amat bizy giler kat opis tu sampaikan aku rasa mcm dah tak boleh nak bernafas rasanya ditambah pulak skrg ni anak aku si kembar dah mula tadika lagi lah penat rasanya sbb nak kena siapkan diaorg awal2.klu tak caya tengoklah meja aku ni
ini baru setengah aje ada banyak lagi tu(ehh..ehh..mcm aku sorang aje keje yer yg aku sibuk nak tayang) oppss itu memang sebenarnya tp apa aku nak tayang adalah tako maker aku dah sampai.order dgn chik mi.terima kasih chik mi kita dah buat dah takoyaki tu tapi tak mau jd bulat lah(tangan tak pandai jgn pandai2 nak salahkan tako maker tu lak) maka esoknya bila cuti aku pun merajinkan diri menako.gi cari sotong kurita kat jusco dah abis last2 aku bantai sotong kembang masak sambal sudahnya.
Inilah dia takoyaki ku,ada yg senget ada yg berlubang.maklumlah baru pertama kali cuba.lain kali bila ada bahan2nya aku akan buat lagi.
Jumaat, 26 November 2010
APAM BERAS
Sarapan pg ni aku buat apam beras sbb memang dah ada lebihan nasi.Dulu aku ada gak ambik resepi apam ni tp kena buat tapai nasi jd malas ler nak wat tapai tu takut tak jd kan.tu pasal tertangguh buat nya sampai bertahun2 he..he..klu nak mkn aku mintak aje nenek angkat kembar buatkan.
apamnya tak mau lekang tu pasal ada sopek tu kuehnya tp aku rasa se eloknya biarkan betul2 sejuk baru keluarkan dr bekas klu tak memang melekat lah.Tapi nak buat mcm mana nak tunggu sejuk alamaknya tak gi keje lah aku.
sebenarnya aku dah tersilap teknik ni entah mcm mana lah.smlm mcm aku terbaca peram 1/2 jam sekali bila aku dah siap bancuh tengok resepi kata peram 3 jam alamak abis lah jd aku pun gunakan kaedah cuba jaya he..he..(ayat ni selalu kita org guna masa zaman2 belajar dulu) dah lah aku bancuh 1 1/2 adunan sbb dah niat nak bawak kat nursery kembar.dah lama sgt tak bg apa2 kat budak2 tu.jd aku siap2 bancuh elok aje org azan subuh masuk microwave jap pastu aku biarkan lepas 1/2 jam aku buka tutup tengok dah ada buih2 tu kira naik lah kan pastu try kukus sikit tengok ok je jd jln lah alhamdulillah sampai gak hajat nak bg budak2 tu mkn.
dptlah sebekas ni utk bawk ke nursery.aku memang tak ada sarang kueh apam yg kecik2 tu jd apam aku saiz cup cake he..he..beso gedabak tu.takpe janji sampai hajat.
Jumaat, 19 November 2010
MUTABAK LAPIS
Resepi ambik dr dapur mat gebu dah byk kali tertunggak nak wat resepi ni beli biskut entah berapa kali dah sampai berkali2 beli dan berkali2 abis tak buat 2 gak last2 minggu lepas aku rajin kan jugak utk membuat mutabak ni sempena cuti depavali jd aku ada byk masa.aku buat sarapan mutabak ni tp bg aku memang tak gemor sgt lah jd next time tak yah buat lah.resepi nanti aku masukkan kot2 ada nak mencuba
Isnin, 15 November 2010
CREAM PUFF
CREAM PUFF
MAT GEBU
BAHAN CREAM PUFF :-)
50 gram mentega
125 ml air
1/3 camca teh garam
75 gram tepung gandum, diayak
1 biji telur + 1 kuning telur
1/2 camca teh esen vanilla
BAHAN CUSTARD CREAM :-)
1 kuning telur
150 ml whipping cream
1 1/4 camca besar tepung custard
25 gram gula halus
1 camca besar parutan keju cheddar
1/2 camca teh esen vanilla
CARA MEMBUATNYA :-)
UNTUK CUSTARD CREAM :- Satukan semua bahan2 untuk custard cream, kecuali keju, kacau dengan whisk hingga semua sebati. Masak atas api kecil hingga panas. Masukkan keju dan terus mengacau hingga bancuhan menjadi pekat. Bila whisk diangkat, adunan jatuh bertali. Alih custard dalam bekas dan tutup dengan plastik cling, tujuan untuk mengelakkan custard tadi ber"kepala" (atau permukaannya menjadi keras). Ketepikan.
UNTUL CREAM PUFF :- Satukan air dan mentega, jerang hingga mentega cair. Masukkan garam dan juga tepung tadi, kacau dengan senduk kayu sehingga adunan menjadi bancuhan kental yang tidak melekat di periuk, gunakan api perlahan. Matikan api, alih adunan ke dalam mangkuk pemutar. Bila adunan suam, putar pada kelajuan sederhana, masukkan telur + kuning telur dan esen vanilla. Putar hingga sebati. Alih kan bancuhan ke dalam beg piping yang dipasang muncung bintang. Paipkan bentuk rosset berdiameter 2 inci atas dulang pembakar yang telah disapu sedikit mentega Buat hingga siap.
Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 200C selamat 25 minit, bergantung pada oven masing. Sejukkan atas jaringan, kemudian belah, isi ruang dalam cream puff dengan custard cream tadi, ayak sedikit gula aising sebagai penyeri
komen~agak keras dia punya doh tp rupa nya cantik cuma aku rasa aku lebih suka resepi yg biasa aku buat
Isnin, 25 Oktober 2010
KUEH BADAK PULUT HITAM
dah lama ngidam nak mkn kueh ni cari2 kat gerai jual sarapan takde lah plak yg ubi keledek adalah tp beli gak.aku suka mkn yg ada pulut ni jd smlm (smlm lagi hu..hu..jgn mare)aku call sifu(mama) aku kat kg tanya resepi dan bahan2 rupanya senang aje so apa lagi jalan aje lah dan kebetulan umah aku ada tepung pulut hitam jd aku tukar kan pulut putih jd pulut hitam.kat kg kueh ni kita org panggil kueh badak tp kat sini ada gak aku tengok org panggil gegetas.klu kat kg aku gegetas di buat dr gandum lepas tu sira kira mcm keropok tepung lah(dulu masa sekolah aku buat jual kueh gegetas ni).klu org india muruku kita melayu ni kira gegetas ni lah he..he..buat kudapan.dah lah layan resepi aku main tibai aje ni.Kueh ni aje aku bawak gi umah makcik aku.mai tengok resepi tibai aku ni
Kueh Badak Pulut Hitam
Bahan-bahan
1 cawan kelapa parut
1 cawan tepung pulut
1 cawan tepung pulut hitam
1/2 sudu garam
air secukupnya
minyak utk menggoreng
Bahan-bahan utk sira
1/2 cawan gula
1/2 cawan air
daun pandan
cara-cara
Campurkan kesemua bahan2 kecuali air bila dah rata baru sedikit demi sedikit air sehingga menjadi doh.perap lebih kurang 1/2 jam.tujuannya utk melembutkan doh.selepas itu bolehlah di bulatkan di leper atau di buat lubang spt donut dan di goreng dlm minyak yg byk bila dah masak toskan.
kemudian masakan air gula sehingga menjadi berambut(nak wat ayat mcm mana ni tak tau nak citer lah kira air gula pekat)bila dah pekat masukkan tepung yg telah di goreng td dan gaul sehingga bergula jgn lupa tutup api yer klu tak hangus plak gula tu
Sabtu, 23 Oktober 2010
KEK GULA HANGUS
KEK GULA HANGUS
sumber kak nor secubit garam
Bahan-bahan
125gm butter(tukar guna majerin)
4 bj telur A(ada telur saiz B jd letak 5 biji)
1/4 cawan susu pekat manis
1 cawan tepung gandum
1 cawan air
1 1/4 cawan gula(kurangkan buat 1 cawan aje)
2 sudu kecil soda bikarbonat
Cara-cara
Cairkan butter dan biarkan sejuk.
Goreng gula hingga hancur dan masukkan air. Kacau hingga sebati dan cair. Biarkan sejuk.
Telur dikacau hingga cair (jgn dipukul) dan masukkan susu. Kacau hingga sebati.
Masukkan butter cair, tepung gandum (yg diayak bersama dgn soda bikarbonat) dan gula hangus kedalam adunan telur.
Kacau hingga sebati dan tapiskan.
Tuang ke dalam loyang (7" x 7") yg dah digriskan dan dialas dgn baking paper.(guna loyang bulat aje)
Peram selama 3 - 4 jam (lagi lama lagi elok utk menghasilkan lubang2 yg lebih banyak)
Bakar dlm oven yg dah panaskan 170 - 180C lebih kurang 40 - 45 min atau sehingga masak.
* perlu hati2 masa menuang air kedalam gula yg tengah panas dan masa mengacaunya ya.. bubbling tu boleh mencederakan kalau tak berhati2
updated:Nota dr sifu-sifu
Berdasarkan pd eksperiman yg dah berjaya CMGebu buat, kek ni perlu dibakar dgn menggunakan api bawah sahaja utk tempoh 35 min pertama, lepas tu baru la di on kan api atas dan teruskan proses membakar lebih kurang 10 min lagi ya. Test dgn lidi, utk pastikan kek telah pun cukup masak. Suhu yg digunakan 165 - 175C.
ni ler yg aku buat smlm,nampak rupa tak lawo tp mkn sedap bkn puji diri sendiri tp kenyataan kih..kih..
Khamis, 30 September 2010
BRONOK
Semenjak dua menjak tau teknik nak bg sagu ni masak cantik dah macam tergila2 buat dan mkn kueh sago ni.Ni pun entah bila aku buat dah tak ingat tp nak tayang gak bkn apa kali ni aku buat kueh sago ni berbelang warna sikit.nak nampak kelainan dr yg biasa yg warna merah tu.jd aku beli lah sago yg warna warni kat market blk umah rendamkan asing2 lepas tu masukan dlm bekas tu berselang seli warnanya dan kukus.dan terhasilah bronok/kueh sago warna warni ni
Isnin, 20 September 2010
KUEH SERI MUKA
kueh yg dah selalu sgt buatnya dan memang jd kegemaran buat utk sarapan ari sabtu lepas.sekali buat dgn kueh sago tu
Langgan:
Catatan (Atom)









































