DAPUR KECIL KU

Rabu, 9 November 2011

KEK BUAH KUKUS


KEK BUAH KUKUS


By: Kak Fida
copy from intankitchen.blogspot~ Azlita

Bahan-bahan ( loyang 11x7x3 inc. )


450 g mentega
400 gula perang atau gula halus- ita guna gula perang
5 biji telur - grade A
600 g tepung gandum
1 sk bicarbonate soda- ita letak baking powder
1 sk cream of tar-tar
1 sk serbuk pala atau serbuk kayu manis- ita guna kulit kayu manis(guna serbuk pala 1/2 s/k & serbuk kayu manis 1/2 s/k)
450 g buah2an campuran(mix fruits)
150 g kekacang badam - cincang- ita tak letak(gantikan dgn ceri merah dan ceri hijau)
1 sk esen buah2an atau oren atau vanilla - ita letak oren
220 g gula pasir - utk gula hangus
Ayak tepung, baking powder, tatar dan serbuk kulit kayu manis dan gaul bersama buah2an campur dan kekacang. Ketepikan.

versi bakar


Mentega dan gula perang dipukul hingga kembang dgn mixer.
Masukkan telur satu-persatu dan terus pukul.
Masukkan juga esen pilihan.
Perlahankan mixer dan masukkan campuran tepung sedikit2 hingga habis.
Ita gaul guna senduk kayu aje
pada masa yang sama,gula pasir di goreng hingga hangus atas api perlahan,matikan api dan tuang kedlm campuran yang sedang diputar tadi dan gaul hingga sebati.

Matikan mixer dan kacau adunan dgn senduk supaya benar2 rata
Tuang adunan ke dlm loyang yg telah di alas dan digris keliling
Tutup loyang dgn aluminium foil dan ikat dgn tali rafia sekelilingnye.

Kukus kek selama 4 jam.
Saya kukus dgn api kuat pd 1 jam pertama dan tukar pd api sederhana utk 3 jam seterusnya.Buka alum.foil setelah masak dan sejukkan kek.
Kalau saya tak menggunakan kekacang, saya tambah gantikan dgn buah2an campuran lagi menjadi 600 g.

Percaya tak sebijik kek ni cuma aku dgn suami ku yg habiskan dlm masa 2 ari. Abah dalam duk kata manis2 aku nampak ngap jugak tp yg byk mknnya aku lah sbb aku suke rasanya sebijik mcm kek yg di jual tu jenis silver bird. dan yg penting kek ni memang tahan lama. Aku masih simpan lagi kek buah yg versi bakar kira dah masuk 2 minggu dah dan masih lg ok langsung tak ada kulat.(versi kukus tak sempat nak buat experimen dan abis lah)

Nota~bagi ku versi bakar kurang sedap sbb terlalu kering dan kesat mcm nak tercekit pun bila mkn.versi kukus sgt2 marbeles.rasanya kek ni kurang sesuai jika di campur dgn kacang sbb hilang rasa buah-buahan tu.next time mesti buat lagi cuma masa nak mengukus tu lama sgt 4 jam.tp ku guna steamer trio jd tak susah2 nak kawal api cuma sentiasa tambahkan air aje.

klu sape2 nak tau kat mana ada jual steamer trio tu blh beli secara online dgn chef asma atau mcm aku beli aje kat jusco. Aku beli pun secara kebetulan masa tu memang tengah cari steamer tp  ku cakap dgn suami ibu kumpul duit dulu so aku pun jual lah kueh masa bulan posa tu. Masa tu jusco jual RM198 jd ku simpan sampailah RM200 tp kebetulan masa hari nak beli tu harga ada oper apa lagi angkutlah. Harga oper nak raya RM178 aje. dan kira murah lah tu kan. dan steamer tu memang dah byk jasa dah dan dah berratus2 order aku terima tanpa rasa risau sbb aku ada steamer trio tu(hai bunyi mcm promo pulak yer)

Tiada ulasan:

Mungkin Juga Nak Cuba Yang Ini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...