DAPUR KECIL KU

Khamis, 28 Oktober 2010

CAREMEL CAKE

Smlm masa aku duk lepak kar hotel(fb) aku nampak lah satu gambar kek yg sungguh comel bg ku jd aku pun duk usya lah mana resepinya tanya situ tanya sini tak jumpa gak pastu aku tanya pakcik google cari satu persatu baru lah jumpa kat tempat aku tanya td(fb) pastu apa lagi aku tengok resepinya tengok bahan2 seme ada kecuali telur sbb kat umah cuma ada 5 biji kat resepi ada 6 biji jd blk keje aku gi ler beli plak 10 biji telur he..he..gara2 nak wat ini kek.Elok aje lepas mkn solat maghrib aku tunggu bos kat umah keluar baru aku mula langkah klu dia ada kat umah nanti bising plak padahal dia gak yg mkn.Elok aje bos keluar aku pun sukat segala bahan2 godek seme dah terhasilah kek karemel ni.elok aje masak bos blk,bagus senang keje.t.q kpd yg sudi share ini resepi memang best sgt.


KEK KAREMEL

copy FB kongsi resepi

bahan2:

(A)
2 sudu besar gula (utk bt gula hangus)
*tabur gula dlm loyang n msk ats api perlahan..biar gula hancur n wrna tukar jd perang)

(B) - Bhagian Atas
1/2 tin susu cair FN...(blh tmbah klu nk karamel tebal ckit)
70gm gula kastor-lain kali kena kurangkan 50g sbb mcm manis sgt lah
1/2 sudu teh esen vanila
3 bj kuning telur...(klu tmbah susu cair kena tmbah gak kuning telur)

(C) - Lapisan Kek
140gm tepung gandum
70gm gula kastor
3 bj kuning telur
135ml air biasa
1 sudu teh baking powder
45ml minyak msk

(D)Merinque
6 bj putih telur
70gm gula kastor
1 sudu teh krim of tartar

Cara menbuatnya:
1. Kacau semua bhn (B) perlahan2...jgn bg berbuih2...nti x jd karamelnye...
2. masukkan (B) td dlm loyang gula hangus tadi.
3. pukul bahan (C)
4. pukul sampai bhn (D) smpai jd kembang n bila kita angkat dia x jatuh...
5. campurkan adunan (C) + (D) dan gaul ngan senduk hingga sebati..
6. bahgikan kpd beberapa bhgian n tak warna n paste klu nk..
7. masukkan kedlm loyang yg td..
8. Bakar cara double boiling - selama 1jam suhu 160-180C
9. Bila msk angkat n rest 10 minit br t'balik kan kek yg dibakar tadi...
10.Masukkan dlm peti sejuk 1jam n lepas 2 mkn sejuk2...sedap...tahan dlm peti ais 5 hari tau....2 pun klu x abih d'makan...


rupanya kureng skit mgkin karemel tu nipis sgt lah.aku guna loyang bulat 8' ni ngam2 aje.
klu sesapa berminat nak tempah pun boleh hrg promosi tahun ni cuma RM20.00 cepat2 sbelum terlambat

1 ulasan:

Anna Qawina berkata...

alahai...kat fb dah ramai yg tayang ni, hari2 kita nampak, bahan-bahan nak wat dah ada, tunggu krim tartar tu tak sampai2..hihi
sedap ke?

Mungkin Juga Nak Cuba Yang Ini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...