DAPUR KECIL KU

Khamis, 28 April 2011

BILA SANG SUAMI MENIPU SI ISTERI

Gambar ehsan dr blog http://bloginfo4uall.blogspot.com/2011/03/gambar-krisdayanti-dan-raul-lemos-sah.html

Salam..
Hari ini aku nak keluar tajuk dari biasa,dari cerita pasal niaga pasal bab masak2 pasal bab anak dan kali ni aku rasa nak kongsi satu cerita yg memang biasa berlaku dan terjadi tapi tanpa disedari oleh org2 yg terdekat.

Apa makna suami dan isteri bagi korang?
jawapan ku~utk kita berkongsi segala suka duka,gelak tawa.tempat kita berlindung ,teman di kala susah dan senang.menjadi pendegar setia walaupun cerita yg di ceritakan tu sebenarnya dah banyak kali kita dengar.
walaupun begitu antara suami dan isteri bg ku masing2 ada rahsia demi menjaga keharmonian.

Al kisahnya suami ku ada menceritakan tentang seorg kawan yg ingin pergi bercuti di luar negara,sedangkan sebelum ni jgn kata nak keluar negera nak balik kg pun takde duit sbb anak2 ramai dan dia hanya pekerja biasa2 aje dan sekarang sudah berhenti kerja semata2 utk berniaga walaupun aku tengok perniagaan nya tu kadang di buka kadang berhati2 tutup.dan setiap kali itu juga aku terfikir apa anak bini dia nak mkn sedangkan dia tak berkerja.sedangkan kita suami isteri bekerja pun kadang2 tak cukup sepenuhnya inikan mereka.Sebenarnya kawan suami ku ini telah terkena no.no apa klu bkn kuda,toto entah apa2 lagi aku pun tak tau.tengok bertapa alpha nya manusia.jika duit yg kita dpt tu harap maka tempat yg di belanjakan tetap tempat yg haram.

Dan tiba hari keberangkatan kawan suami ku ini katanya dia ingin pulang ke kampung,dia balik sorang tak bawak anak bini,aku merasa pelik juga.tapi tak kisah lah mungkin dia balik ada hal penting jd tinggalkan bini dia yg tengah sarat sekarang

biasanya aku sering mendengar mereka bergaduh sampai tak bertegur sape sampai berhari2 tp tiba hari si suami nak berangkat sungguh baik layananya langsung ku tak mendengar suara tingginya sedar2 dah hilang.
Aku terasa begitu sedih dan kecewa seandainya ianya berlaku pd diri ku tapi walaupun ia tak berlaku pada ku tapi sebagai seorg kawan aku juga terasa mengapa si suami sanggup menipu demi keseronokan bersama dgn rakan seperjuangan(huhhh apa yg di perjuangkan klu buka ?????entahlah aku sendiri malas nak meneka).
aku seperti biasa jika bertembung dgn org 2 yg ku kenali aku akan bersapa sekadar tidak di katakan sombong dan berlagak sbb kita ni hidup bermasyarakat.langsung ku meneger si isteri
"abg mana kak?"(aku terasa yg aku juga seperti menipu)
si isteri menjawab "abg blk kg kg,baru aje naik bas"
aku pulak menyampuk "nape akak tak ikut,"
si isteri "tak nak lah byk belanja klu blk kg dgn anak2 lagi lagipun kakaknya buat kenduri kecik aje,alah blk kejap aje tak payah lah,"
dlm hati ku berkata hidup2 ko kena tipu..ini mungkin kurang interaksi antara ipar duai dan family di kampung jd moralnya kita hendaklah sentiasa menanya khabar org kg.
aku pun berlalu dgn senyum yg entah apa makna aku pun tak tau sampai mlm aku duk terfikir kesiannya si isteri.
mungkin pada waktu sekarang si suami sedang enjoy dgn kawan2nya di sana.aku pernah tanya kenapa harus keluar negara?kata suami ku di sana tiada halangan dan batasan dan tiada siapa yg tahu(mereka lupa allah itu maha mengetahui)dan aku harap supaya mereka semua cepat sedar dari terus melakukan kesalahan.
Kan lagi bagus jika suami ku tak bercerita tentang kawanya ini dan aku tak akan merasa bersalah.suami ku berkata seandainya rahsia ni pecah ia dari mulut suami ku hanya kerana suami ku aje yg mengetahui kemana mereka pergi dan suami ku menganggap aku mampu menyimpan rahsia jd di ceritakan pada ku.memang aku simpan cerita ini seolah2 aku tak tahu apa2 tp bagaimana rasa kesian dan bersalah ku pd si isteri sbb tu aku kongsi kan perasaan ku disini.
setelah berlaku nya kisah ni hati ku sedikit sebanyak ada tercalit rasa curiga namun ku buang jauh2 sbb ku bandingkan mereka dgn diri ku jauh bezanya.walaupun aku bekerja tp aku tetap klu blh nak msk utk keluarga ku dan begitu juga dgn suami ku.pernah dia ckp kdg2 dia dah tak lalu mkn kat kedai dia lebih rela makan nasi + telur goreng aje janji di masak dr rumah.jd pesan org2 tua mesti di ambikira~air tangan isteri pengikat kasih si suami walaupun suami ku sememangnya dah pandai masak tp dia tetap mahukan aku yg masak.
Jika dulu mereka mungkin selalu berdua2an tp sekarang sorang kehulu sorang kehilir(bkn mereka aje ramai lagi yg lain aku perhatikan di sekeliling ku)
Dulu aku bila berjalan sorang di depan sorang di belakang bila dah ada anak baru kami jln sama2 tp ada pulak sikecik ni marah bila ibu dgn abah duduk rapat2 duduk dekat2.
kami sentiasa duduk bersembang kadang2 sampai larut mlm sambil melihat pemandangan kotaraya dr rumah ku kerana waktu ini lah waktu yg paling aman sbb anak2 dah tido.
pendek kata memang byk sgt bezanya jd tak payah lah aku cerita panjang2 cuma aku doakan hubungan kami sentiasa bahagia hingga akhir hayat.dan aku doakan juga buat sang suami ingat2lah pengir

Tiada ulasan:

Mungkin Juga Nak Cuba Yang Ini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...