DAPUR KECIL KU

Isnin, 21 Jun 2010

PAU SRI PANDAN


PAU SRI KAYA PANDAN


Bahan-bahanya

400 gram tepung pau ( low protein flour)

1 1/2 sudu besar shortening ( lemak sayuran)

220ml cecair ( ros guna 110ml susu segar+ 110 air suam)

1 sudu besar gula gula

1 sudu kecil baking powder+1sudu kecil bread softner

1 sudu kecil garam

2 sudu kecil yis

untuk inti kelapa

3/4 cawan kelapa kering

3 sudu besar gula merah

satu ikat daun pandan

sedikit air suam



1. campurkan semua bahan di dalam kuali dan gaul sebati, angkat dan sejukkan.



variasi inti

sri kaya pandan

kacang merah

krim coklat

*beberapa titik pewarna hijau bagi doh pau pandan*

( Untuk doh yang warna asal, ros gunakan semua bahan yang berwarna putih, bagi mendapatkan pau yang putih apabila di kukus nanti, jangan gunakan marjerin ataupun minyak masak bagi menggantikan shortening. )



Cara-caranya

1. Masukkan semua bahan dalam bekas adunan dan uli sehingga tidak melekat pada tangan, pastikan doh elastik ye, kemudian perap dalam 40 minit atau sehingga satu jam, tumbuk-tumbukkan doh keluarkan angin, bahagi doh pada dua bahagian, satu dibiarkan warna asal, dan satu lagi dicampur dengan beberapa titik pewarna hijau, uli sehingga warna hijau sebati.



2. Bahagi doh pada beberapa bebola kecil dan masukkan 1 sudu kecil inti sri kaya pandan dalam doh yang berwarna hijau, ulang langkah tadi hingga doh habis, Doh yang berwarna putih Ros letak inti kacang merah, kelapa dan krim coklat, ros tandakan sedikit di permukaan pau bagi membezakan inti antara satu sama lain.

3. Lapik pau dengan baking sheet, dan biarkan pau naik dua kali ganda lebih kurang 1 jam, Panaskan pengukus, dan pastikan air betul-betul mendidih, kukus pau dengan api sederhana, tak perlu api terlalu besar selama lebih kurang 7 hingga 8 minit sahaja, bergantung pada saiz pau. semalam ros buat pau kecik-kecik je, biar senang nak masuk mulut dan paling penting pastikan air kukusan tidak jatuh pada permukaan pau, bagi mengelakkan pau berkedut apabila selesai dikukus nanti. Sedia untuk dihidangkan. Selamat Mencuba.

Tiada ulasan:

Mungkin Juga Nak Cuba Yang Ini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...