DAPUR KECIL KU

Sabtu, 30 April 2011

YEE MEE KICAP

Salam...
ramai jugak yer peminat donut pisang tu tp mintak maaf lah dah abis dah masa buat tayangan tu.kita memang suka buat donut2 ni bukan apa tengok bulat2 cantik aje tp bab bulat2 cantik tu yg kita selalu aje faill.bila tiba time geram belasah aje bentuk apa janji dpt mkn donut.
Jom kita layan yee mee kicap dari dapur marlida pulak.resepi ambik kat dapur kak ummi kuantan.ari ni masuk tengok2 talam lapis pisang pulak.alamak dah terliur tp nak mengukus kuali pulak yg bawak masalah.al kisahnya kat umah ku itu skrg ni dah ramai tukang masak klu dulu aku sorang aku tukang masaknya skrg Cheff E dah ambik balik title chef jd bila time dia masuk dapur paham2 aje lah(org tahap cheff ni agaknya tau masak aje kot bab kemas mengemas serah kat org lain tp nak cantik aje~minta ampun syg yer tp itu lah yg ibu rasa tiap kali abah masuk dapur mesti jd mcm tongkang pecah dapur tu)
kemudian ada lagi tukang masak yg dulu aku import dari kg,tiap2 mlm agak2 org lain seme dah tido dia baru masuk dapur nak masak sudahnya aku bangun pagi tengok dgn bekas dlm sink kuali atas dapur nya.Aduhhh penattttttttt.entah lah agaknya klu aku ni jenis yg cepat turun badan dah lama kot kurus duk uruskan seme ni.semenjak buka gerai ni aku rasa mcm dah tak cukup rehat di buatnya.bukan salah buka gerai tp salahnya aku takde masa nak buat keje umah. dan kerana kembar yg langsung tak mau diam mengalahkan baby yg baru pandai jalan.
Bayangkan lah aku tiap2 hari kena bangun dalam jam 4 @ 5 pg utk kemas rumah dan siapkan seme barang2 utk kembar.Jam 8 pg antor kembar ke tadika walaupun class mula jam 8 pg tp aku kul 8 pg dari umah sbb nya.Kembar memang jenis susah bangun pg.belum masuk bab citer meragam tak nak gi sekolah lagi.Lepas antor kembar masuk opis kul 5 ptg keluar,waktu ini lah aku nak keluar cari brg dapur sikit2 kemudian dlm jam 5.30 ptg ambik kembar dari nursery.yg ini satu hal lagi dr pintu nursery nak masuk kete bukan main susah lagi kdg2 1/2 jam aje aku duk kat sini duk mengejar kembar masuk kete.dah masuk sorang gi kejar sorang lagi elok dpt tangkap dah yg masuk td keluar balik.Jadi skrg Yatie pembantu nursery tu tolong aku antor kan kembar masuk kete.org lain takde lak dia hantar masuk kete.ini lah kembar yg hyper aktif.pening aku klu kat umah pulak tak payah ckp lah semua tempat dia org selongkar jd tempat main yg paling aku tak tahan klu aku dah siap lipat kain berbakul2 kemas masuk almari tak sampai 1 jam almari tu akan jd clear aje semua baju dia org hilang,takde sepah2 atas lantai tppppp penuh dlm beg balik kg huawww....penat aku lipat.bila aku marah katanya nak ajak balik kg.jd skrg aku langsung tak kemas pakaian dia org dlm almari tu kosong aje.aku letak aje atas sofa kat ruang tamu elo pulak dia org tak usik,sib baik umah aku jarang ada tamu klu tak huru hara.
sorry lah aku lepas perasaan pulak kat sini.Dah lah jom layan yee mee kicap ni memang sedap giler walaupun nampak simple.ramai pulak peminatnya bila bawak turun kat gerai.


YEE MEE KICAP

Sumber: Kak Ida @ 1001 Resepi
http://ummizaihadi-homesweethome.blogspot.com/2011/03/yee-mee-kicap.html

Resepi untuk kuah yee mee

Bahan Ditumbuk:
1 inci halia
3 ulas bawang putih
5 ulas bawang merah

Bahan Sampingan:
1/2 ekor ayam, potong kecil (akak guna 400 gm daging)guna ayam lagi best
10 keping cendawan hitam, rendam hingga kembang(kita guna cendawan segar)
1 batang lobak merah, hiris nipis
sedikit sawi, potong kecil
1 biji tomato, potong kecil
telur 4 biji (*akak letak 3 biji) kita buat satu sanggul satu biji telur
3 sanggul yee mee kering (*akak letak 2 sanggul yee mee jek)
4 - 5 cawan air
bancuhan tepung jagung + air (akak letak 1 1/2 sudu besar tepung jagung + 1/3 cawan air)

Bahan Sos (campurkan semua dalam mangkuk kecil)
5 sudu besar kicap masin
3 sudu besar kicap manis
3 sudu besar kicap cair
3 sudu besar sos tiram
sedikit garam, perisa dan serbuk lada putih

Cara-Cara Masak Kuah:-

Tumis bahan tumbuk hingga kekuningan.
Masukkan ayam dan kacau sebentar.
Masukkan 4-5 cawan air dan biarkan mendidih sehingga ayam separuh empuk.
Masukkan cendawan hitam, carrot dan sos dan didihkan sehingga ayam empuk.

Cara Hidang:
Sendukkan kuah dan ayam ke dalam hotplate (akak guna kuali jek..hehe), biarkan didih sebentar.
Perlahankan api dan masukkan campuran tepung jagung dan sedikit air untuk memekatkan kuah.
Kemudian masukkan yee mee, tambahkan kuah jika perlu, masukkan sawi dan tomato.
Pecahkan 4 biji telur kedalam kuah. biarkan mendidih sebentar sebelum di hidangkan dengan potongan cili padi dan kicap
blurr lak gambar ni

3 ulasan:

norlie berkata...

sedapnya..nk semangkuk.. ceras di mana..

norlie berkata...

sedapnya..nk semangkuk.. ceras di mana..

Zaliedana berkata...

Assalam kak ida,sedapnya mee..Btw,da tugasan utk akak,jemputlah ke rumah saya ya..

Mungkin Juga Nak Cuba Yang Ini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...