DAPUR KECIL KU

Rabu, 1 Disember 2010

ROTI PURI BERINTI KACANG MERAH

Ini menu ahad lepas dah lama dah pendam nak buat roti puri ni dr buat sambal tumis ikan bilis sampai abis sambal tak buat gak last2 aku teringat kat kg aku dulu ada gak kueh mcm ni kita org panggil kueh bom.lagi pun aku memang nak clear inti red bean yg dah lama buka takut rosak nak buat roti mcm dah malas dah ni.bila dah jadikan roti puri mcm ni best jugak bos besar mkn sampai 3 biji you..resepi aku intai kat umah izah mula2 aku tengok kat umah kak long tp mcm lain sikit resepinya jd aku gi dapur izah aje lah.thank izah dan rosaliza
ROTI PURI

izahdaut.blogspot
Source: Kak Rosaliza

Bahan-bahan ( 12 biji )
2 cawan tepung gandum
1 sudu kecil yis mauripan
1/2 sudu kecil garam *
3 sudu makan minyak masak *
2 sudu makan gula * (blh kurangkn jika x suka manis)
175ml air panas *(lain kali rasanya kena kurangkan air ni 75ml aje lah baru blh buat serbuk roti tu)
40-50ml air(aku memang dah tak letak terus air ni sbb mcm dah lembik sgt tambah tepung lagi adalah sib baik jd)

inti kacang merah secukupnya
Minyak utk mengoreng


Cara-cara:

satukan bahan bertanda (*) n panaskan .. kacau sehingga gula hancur n tutup api .
satukan tepung dan yis .. gaulkan
no.1 dimasukkn kedlm no.2 , dan digaul dgn mgunakn garfu sehingga bercampur sahaja
dgn mgunakn tangan, gaul adunan sehingga menjadi seperti serbok roti / ~ breadcrumb ~
tambahkn air sedikit2 dan adun sehingga x melekat kat tgn n mjadi doh
perap doh 30min .. pastu blhler dibahagikn doh pd 12 bhgian bulat yg kecil*masukkan inti ke dlm doh kecil2
canai doh nipis /jgn nipis sgt takut pecah keluar inti .kita buat besar tapak tangan
siap utk digoreng .....goreng sebijik sebijik ok

1 ulasan:

izahdaut berkata...

eh eh..kretif nyer kak ida..looohh sedapnye inti gitu..ishh teringin plak tekak ni nk mkn.. tapi roti tu mmg kegemaran..sedap kn?

Mungkin Juga Nak Cuba Yang Ini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...