DAPUR KECIL KU

Selasa, 22 Mac 2011

DEUTSHE KEKSE


Ada rasa pelik tak dgn tajuk N3 ni he..he..dah bahasa perancis memang ler tp rasanya sgt2 sedap dan lembut dan lemak berkrim di sukai ramai he..he.. nenek takde gigi pun leh mkn biskut ni sebab rasanya yg sgt2 sedap dan buat pun senag sgt2.tq mamafami dan rasanya mat gebu pun ada buat gak.


GERMAN COOKIES @ DEUTSHE KEKSE

Source : Rima

Ingredients :
125g butter - (Kita guna majerin seri-butter)
40g icing sugar (sieved)
125g potato starch
80g superfine flour

Method :
1. Beat butter and icing sugar till fluffy and lighter in colour.
2. Sift in potato starch and superfine flour, mix to form a soft dough.
3. Roll into small balls (about 7g each) and arrange on lined baking tray (Rima used 1/2 tbsp to get the same size).
4. Press the tip of the fork onto the cookie dough.
5. Bake in preheated oven at 170 deg C for 15 mins



BISKUT GERMAN @ DEUTSHE KEKSE

Sumber : Rima
Melalui : Mat Gebu

BAHAN-BAHANNYA :
125 gram mentega berkualiti tinggi (guna majerin seri yg butter tu wangi aje bau nya)
125 gram tepung kentang (boleh beli kat kedai baking)
80 gram tepung halus
40 gram gula aising, diayak

KAEDAH PENYEDIAAN :
1. Satukan tepung kentang dan tepung halus, ayak dan ketepikan. Putar mentega dengan gula aising hingga sebati. Masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga menjadi doh yang lembut.
2. Ambil sedikit adunan, kemudian bulat2kan dan susun atas dulang pembakar. Tekankan hujung garfu di atas bebola tadi hingga sedikit leper dan membentuk corak. Buat hingga siap.(kita saje tambah coklat chip)
3. Bakar dalam ketuhar yang telah dipanaskan terlebih dahulu pada suhu 170C selama 15 minit (mat tambah lagi 5 minit untuk mendapat biskut yang sedikit garing).
4. Sejukkan atas jaringan sepenuhnya sebelum disimpan dalam bekas kedap udara.

Nota~sila jarakan antara biskut ni jauh sikit sbb biskut ni blh kembang 2 kali dari saiz asal bila dah masak.

4 ulasan:

izahdaut berkata...

sekut ni dah lama teringin nak buat.dari hari tengok mama buat hari tu..sedap ek..hehe.comel pun comel

~~DAPUR KECIL KU~~ berkata...

to izah~ memang sedap dan senang nak buat cubalah tak rugi budak2 pun suka sgt dgn rasanya.klu satu adunan tu blh dpt 1 balang kecil

MamaFaMi berkata...

Salaam Ida...

Ihik ihik... sekut Ida ada tahi lalat ler plak.... comey.. Buat biskut ni kejap je siap kan. Sedap pun ye gak. Sebenarnya, Mat yang buat dulu, mama follow je.. :D

~~DAPUR KECIL KU~~ berkata...

to mamafami~he..he..suka aje kita tokot tambah ma,memang tak rugi klu cuba serkut ni sedap pun sedap ada rasa ala2 cheese gitu.serkut ni memang dah masuk senarai serkut raya ni he..he..thank ma & mat gebu

Mungkin Juga Nak Cuba Yang Ini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...