DAPUR KECIL KU

Jumaat, 15 Julai 2011

ROTI CANAI

Salam jumaat utk semua kawan2


Ari ni aku posa jd malas lah nak ronda2 sgt takut ada pulak yg terliur kan dan mula nak buat mcm2.Aku tak perasan pulak yg ari ni nisfu shaaban td masa gi umah kak nor SG garam baru tau.(Nampak sgt tak menghayati) Apa2pun selamat berpuasa juga utk kawan2 lain.klu dulu masa duk kat kg aku lah org yg paling sibuk duk pikir mlm ni nak bawa apa gi surau utk buat morey.kdg tu kul 6 ptg aku dah tercongok duk kat tangga surau(surau memang dekat dgn umah selang sebuah rumah aje dr umah ku)nak masuk dlm takut jd duk luar.surau ni pulak dlm kawasan kubur jd nama surau ni surau kubur(klu sape pernah duduk di Dungun mesti tau)kat surau ni gak aku mula belajar kelas fardu ain dan sampai sekarang kelas tu wujud lagi Cuma klu dulu hanya ust aje yg ajar skrg ustazah pun dah ada(iyelah anak murid dulu dah jd ustzah dah) Aikkk..asal aku citer pasal surau pulak,saje utk mengembalikan nostalgia zaman kanak2 dulu.

Ok berbalik kpd tajuk yer.aku nak tunjukan aku punya roti canai yg tak berapa Nampak canainya sbb aku memang tak pandai nak tebar he..he..ini pun main tarik2 aje tapi bos besar ckp sedap kena pulak dgn kari kepala ikan tu pehhh..tp bila dah sejuk mcm liat sikit lah mungkin aku punya roti canai tu tebal kot.Thank a lot utk CT yg duk nun penang agaknya bila kita nak jumpa yer CT?selalu dgr suara aje,suara pulak ala2 manja gitu

ROTI CANAI

http://ummiesya.blogspot.com/2010/03/murtabak-resepi-turun-temurun.html

Kulit(Doh)



Tepung Gandum 3cawan

Gula 1sb

Susu pekat 1sb

Garam 1st

Telur 1biji

Air (Aku agak2 jer,lbh kurang 1cawan)Kalu guna air kelapa lagi sedap,kulit pun lembut jer,wlpun dah sejuk..Kalu nak wat roti canai pun guna resepi ni gak..



Cara

Campur air,gula,su2 pekat,garam n telur..Kacau rata,masukkan tepung n uli sampai adunan xmlekat di jari..Bahagikan adunan pada bebola kecik,ambik planta n sapu pada semua bebola tadi(tujuannyer supaya doh tadi xmelekat n bercantum lagi..Biarkan bbrapa jam(Aku wat doh pagi,n ptg baru la start masak..Baru la doh tadi lembut n senang nak tebar)Aku xreti nak tebar,dulu xnak bljaq kat arwah ayah,so aku letak atas talam n tarik2 sampai nipis la..

1 ulasan:

Zaliedana berkata...

Assalam kak,uii kak rajinnya wat roti canai..Sy selalu wat murtabak je kak,kalo roti canai men beli jer..Kak kalo nak lembut,akak try guna air kelapa,insyaAllah lembut kak..Sorry ya kak,kalo xkena ngan selera..EH SUARA MANJA APENYA KAK,Suara mak budak,hehe..Da jodoh,nak gak berjumpa akak,Nanti kalo mai pg,jgn lupa singgah umah sy tau..

Mungkin Juga Nak Cuba Yang Ini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...