DAPUR KECIL KU

Rabu, 10 Ogos 2011

AYAM GORENG CAJUN BERSERAI

Salam..


Sudah hampir sepuluh hari kita berpuasa utk thn ini.entah dapat habiskan ke tidak puasa thn ni(klu org pompuan confirm tak dapat lah kan)

Semenjak puasa ni aku memang betul2 tak cukup masa utk buat segala benda kerja sama ada di rumah atau pun opis tp yg slalu keje terbengkalai kat umah ler sbb klu kat umah sape nak bising selain aku sendiri klu bos besar bising pun aku leh wat tak dengar aje kadang2 tu.tak pun membatu mendiamkan diri(leh ke gitu ~ jgn tiru yer nanti tak jd isteri mithali lak)

Sebenarnya aku nak meluahkan perasaan ni jd klu rasa bosan tutup aje yer jgn baca lagi

Seperti kebiasaan kat opis aku klu bila tiba bulan ramadhan staff2 kat sini akan dibawa berbuka kat mana2 hotel yg menjadi pilihanlah(biasanya mgmt akan cari burget murah ler tp tak kisah asalkan ada sudah rezeki jgn di tolak)jd aku pun terus aje confirmkan utk menghadirkan diri ke majlis berbuka tu.sebelum ni aku memang tak berkesempatan pun nak ikut sbb takde org nak jaga anak Cuma thn lepas aje aku Berjaya pujuk bapak nya utk jaga anak jd thn ni aku ingt sama lahkan itu sbbnya aku setuju aje masa mgmt tanya.tp tiba2 lak bapak budak ckp lain pulak sedangkan aku dah confirmkan tp tak apa aku akan cari jln lain he..he..Cuma aku tak puas hati bila kdg2 mintak tolong sang suami ambik alih sekejap tugas isteri ni dia org mcm rasa kita tak patut bg tugas tu pd dia org sedangkan kita blh lak buat tugasan dia org.Aku tak nafikan ramai juga suami2 yg mithali dan sanggup ambik alih tugas isteri tp isteri jgnlah naik lemak pulak yer(aku tau ramai yg ambik kesempatan bila suami baik hati) tp apapun kita ni mentimun dia durian buat mcmana pun kita tetap kalah tp aku tak nak jd mentimun asyik terluka aje jd aku nak jd mcm ratatouli(timun tau ha..ha..tak lut klu setakat calar sikit tu)

Ok dah lah aku mengarut kat sini tp sebenarnya suami ku ni memang baik mintak tolong apa pun mesti blh walaupun suruh masak tp bab jaga anak ni dia memang anti betul lah,korang nak tau nape sbb anak aku ni tergolong golongan yg nakal @ hyper active kdg2 aku jaga pun naik senak jantung Cuma aku selalu berpegang pd satu hadis~mengapa kita diduga kerana kita seorg yg kuat dan kita mampu hadapinya dan semakin kita di duga semakin byk dugaan yg kita hadapi tp kita mesti ingat hari ini kita susah ada lagi insan yg lebih susah.

Jom layan resepi yg aku masak seminggu sebelum puasa ni.




AYAM GORENG CAJUN BERSERAI
Resepi:HaSue@sue-hasue.blogspot.com
sumber : K.Nor@SecubitGaram

Bahan2:
2-3 ketul peha ayam-(guna fillet aje)Buang lemak dan kulitnya.Potong saiz hidangan,cuci dan toskan
5 ulas bawang merah*
3 ulas bawang putih*
3cm halia*-bahan2 bertanda * ditumbuk/kisar halus
4 batang serai-boleh letak lebih(biarkan pjg lebih krg 4 inci dari pangkal,tumbuk hampir lumat keseluruhannya dan tambah sedikit air)
1 tbsp serbuk kunyit-boleh guna kunyit hidup yang ditumbuk
1 tbsp serbuk ketumbar
1 tbsp rempah cajun
1 tsp serbuk jintan putih
Garam dan perasa(jika suka)
Serbuk cili(jika suka pedas)
Minyak masak secukupnya untuk menggoreng

Cara2:
Gaulkan ayam dengan semua bahan2(termasuk serai dan jusnya sekali) dan perap seketika (atau semalaman dalam peti ais.)
Panaskan minyak terlebih dahulu dan goreng sehingga keemasan

* K.Nor guna 1/2 ekor ayam jd bahan2 tu kena ejjas2 la sket..



1 ulasan:

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

alahaii.. syahdu lak baca luahan perasaan tu... byk2 bersabar ye ida... biasalah.. suami isteri kdg2 terasa hati jugak bila permintaan kecik yg kita buat tak dpt suami tunaikan.. padahal.. selama ni hari2 kita buat benda yg sama tanpa merungut sedikit pun.. mcm k.lg gakla baru ni.. baru ni masa k.lg period (sebelum puasa) adalah kaklong dok angkat air mineral yg tong besar kat opis ni sebab dah habis.. jd mcm biasa k.long pun angkatlah tong tu utk tukar air mineral yg baru.. biasa angkat ok jer.. tp agaknya sebab kaklong period.. rahim lemah sikit.. lepas2 angkat tu rasa sakit semacam je kat ari2.. sebelum2 ni pernah gak rasa sakit kat ari2.. rasa mcm peranakan jatuh.. pernahlah mengadu kat abglong.. ada dia suruh berurut.. tp k.long tak pegi pun sbb rasa dah ok.. yg baru2 ni.. masih terasa sakit2 lagi akibat angkat air tu.. apalagi kdg2 pagi2 nak gi kerja kena lak dukung alin kalau dia tak terjaga.. baru2 ni.. abglong keja siang konon2 naklah mintak tolong dia dukungkan alin bwk ke kereta.. (sbb dia pegi lambat lagi.. masa kaklong keluar keja dia lom bangun pun lagi) kaklong dah kejut2 alin takmo bangun.. last kejut ayahnya soh tolong hantarkan anak.. mintak tolong tu sebab ari2 masih terasa sakit.. takutlah nak angkat berat2.. tapi macam tulah... dia tak bangun pun.. hati kecik ni terasa lah jugak bila permintaan tak di ambil peduli.. nak wt cemana kan.. sakit2 pun.. angkat & dukunglah juga alin dari rumah sampai ke kereta.. SABOR jelah jd pompuan ni kan.. kena REDHA...

Mungkin Juga Nak Cuba Yang Ini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...