DAPUR KECIL KU

Selasa, 11 Oktober 2011

PERCUBAAN 3D CAKE

Ini lah pertama kali wat kek 3D puas gak aku menilik mcm2 jenis kek yg ada dgn pakcik google dan kesudahannya ku wat yg senang dulu ia itu bola lg pun yg nak sambut besday pun boy.
kawan si kembar atiqah dan shafika. Si kembar rahmat dan rahman. minggu lepas besday dia org jd aku pun buatkan lah kek utk dia org. bila dah potong seme duk pakat nak mkn bola aje rumput seme tak nak.alamak budak2 ni

resepi buttercream yg guna telur putih tu.utk buat kek ni.agak byk adunan ni sbb sebiji kek tu pun tak abis guna jg klu nak wat utk sebiji kek yg tak besar buat 1/2 adunan dah cukup
Aunty Yochana Italian Meringue Buttercream

Ingredients:
200 gm. Sugar
60 gm. water
140 gm. egg white (><4eggs)
300 gm. butter (use voi)
300 gm. Margarine - buy the chilled block margarine (Marianne or Kake) - (I use sunnuntai margerine silver pack/shortening)

Method:
(1) Boil sugar and water till thick but flowy. (use candy termometer : untill 118c)
(2) Whisk egg white till fluffy (medium peak), then pour in the hot syrup (don't touch the whisk).
(3) Continue whisking the egg white till cool. (make sure it's cool !)
(4) Slowly add in the chilled butter and margarine and let it beat till thick and fluffy.

P/S :
1& 2 : use whisker
3& 4 : use 'K' beater
When you use colouring, if it's not blended well you have to put icing sugar in it & blend well.

Versi Melayu / Malay Version
Caranya:
1) 'Whisk' putih telur sampai medium fluffy..lebih kurangla
2) Sambil tu masak sugar dgn air sampai 118c..yani ngelat, x de candy termometer sbb x jumpa kt sini. Jadi, yani tunggu sampai mengelegak tapi masih lagi cair la ...still runny
3) Tuang air gula panas tadi tu terus kedalam mixer yg masih bergerak tu. Hati2 jgn sampai terpercik kat muka.
4) Mixer tu teruskan 'whisking' sampai adunan tu sejuk dr td.
5) Tukar dai whisker ke K beater supaya senang pukul nnti.
6) Kmdn, baru letak butter dan marjerin yg sejuk & yg dh potong kecil2 sedikit demi sedikit kedalm mixer. Tamat

3 ulasan:

Zaliedana berkata...

Kak ida,cantiknyer kek,pandailah akak wat 3d nih..Siyes kak,mmg cantik..

aroha mizwa berkata...

salam...
tahniah kak ida,cantik kek tuh..akk mmg berani...

Diana @ Melley Mey berkata...

cantik kek tu... kalau diana yg mendeco kek mmg x reti... tgn keras jer nak deco kek.. cantik ler kek tu

Mungkin Juga Nak Cuba Yang Ini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...