DAPUR KECIL KU

Sabtu, 30 Oktober 2010

AMERICAN BROWNIES

Salam sabtu org lain cuti aku keje hu..hu..bosan..bosan..sbb dah bosan smlm aku baking brownies ni padahal pg smlm gak duk berazam konon nak diet dah tak boh wat kek2 bagai2 tp dah tergoda dgn mamasya jd wat gak hu..hu..aku selongakar seme resepi kat umah sekali jumpa resepi american brownies ni dulu masuk Q sbb takde esen mint tu skrg dah ada blh lah buat he..he..sedap2 ni tp aku mkn seketul dua aje risau badan bertambah2 naik semenjak dua menjak ni sampai baju pun abah kata dah kecut(paham2 lah yer)
jom layan resepi yg aku ambik dr fp kak ana tokey kek kat penang yg sememangnya pandai deco2 kek aku memang sgt2 kagum dgn kak ana tu cuma blm ada masa utk beguru dgn dia

American Brownies

Sumber : internet
copy kak ana
BHN A
310g butter
250g coklat

BHN B
300g gula (brown sugar)-letak 200g aje takut terlebih manis dan memang sedang elok bg ku
1/8 st garam
5 biji telur
1/4 st mint flavour

BHN C
20g serbuk koko } ayak
190g tepung }

BHN D -hiasan
150g walnut, dicincang - tukar almond dgn biji labu

CARA
-Masak bhn A secara double boil sehingga cair. Ketepi dan sejukkan.
-Adun bhn B hingga gula larut. Masukkan bhn A yang telah sejuk dan adun sebati.
-Kaup dan balik bhn C yang telah diayak. Gaul sebati.
- Alas loyang 31x22cm dengan kertas kuih. Sapukan atas kertas ngan butter.
- Tuang adunan dlm loyang dan bakar dengan suhu 180 selama 40'.
- Bila dah masak dan sejuk, sapu ngan ganache. Potong jadi kepingan dan hias dengan walnut
Utk kawan2 opis ku yg berkeje ari sabtu hu..hu..sama2 lah kita nikmati di pg sabtu yg hujan ni

Tiada ulasan:

Mungkin Juga Nak Cuba Yang Ini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...