DAPUR KECIL KU

Isnin, 25 Oktober 2010

KUEH BADAK PULUT HITAM

dah lama ngidam nak mkn kueh ni cari2 kat gerai jual sarapan takde lah plak yg ubi keledek adalah tp beli gak.aku suka mkn yg ada pulut ni jd smlm (smlm lagi hu..hu..jgn mare)aku call sifu(mama) aku kat kg tanya  resepi dan bahan2 rupanya senang aje so apa lagi jalan aje lah dan kebetulan umah aku ada tepung pulut hitam jd aku tukar kan pulut putih jd pulut hitam.kat kg kueh ni kita org panggil kueh badak tp kat sini ada gak aku tengok org panggil gegetas.klu kat kg aku gegetas di buat dr gandum lepas tu sira kira mcm keropok tepung lah(dulu masa sekolah aku buat jual kueh gegetas ni).klu org india muruku kita melayu ni kira gegetas ni lah he..he..buat kudapan.dah lah layan resepi aku main tibai aje ni.Kueh ni aje aku bawak gi umah makcik aku.mai tengok resepi tibai aku ni

Kueh Badak Pulut Hitam

Bahan-bahan
1 cawan kelapa parut
1 cawan tepung pulut
1 cawan tepung pulut hitam
1/2 sudu garam
air secukupnya
minyak utk menggoreng

Bahan-bahan utk sira
1/2 cawan gula
1/2 cawan air
daun pandan

cara-cara
Campurkan kesemua bahan2 kecuali air bila dah rata baru sedikit demi sedikit air sehingga menjadi doh.perap lebih kurang 1/2 jam.tujuannya utk melembutkan doh.selepas itu bolehlah di bulatkan di leper atau di buat lubang spt donut dan di goreng dlm minyak yg byk bila dah masak toskan.
kemudian masakan air gula sehingga menjadi berambut(nak wat ayat mcm mana ni tak tau nak citer lah kira air gula pekat)bila dah pekat masukkan tepung yg telah di goreng td dan gaul sehingga bergula jgn lupa tutup api yer klu tak hangus plak gula tu

Tiada ulasan:

Mungkin Juga Nak Cuba Yang Ini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...