DAPUR KECIL KU

Isnin, 25 Oktober 2010

LAKSA LEMAK(TERENGGANU STAIL)

he..he..ada org kata aku ni gila masak tak?kata lah nak kata apa dah memang hobi aku masak.klu aku nak marah aku masak,aku geram aku masak,aku bosan aku masak dan aku memang pantang jumpa resepi pelik2 mulalah nak masak sbb tu laki aku ckp taknak bg duit dah sbb aku suka beli bkn2 tp dia kata aje bila aku mintak dia bg gak pastu aku sorok2 ler beli brgnya.Sorok punya sorok kadang aku sendiri pun dah tak ingat brg2 yg aku beli tu he..he..tp aku ada satu masalah iaitu kembar @ anak aku tak suka mkn apa yg dia tahu ibu nak cucu..nak cucu(susu) milo nak cucu bery.hai..anak ku jd nak memikat dia mkn aku pun masak resepi yg aku rasa confirm dia org suka.menu2 yg berunsur mee dan laksa dan kueh teow memang kegemaran dia org tp tak lah lagi2 klu jenis berkuah laju sikit mkn itu pun klu aku suapkan klu mkn sendiri adalah mkn suku tiga suku lagi main tabur atas meje aje.Bila aku tengok kak long tayang laksa aku pun teringatlah nak buatkan utk kembar jd pg smlm gak aku buat utk dia org laksa ni.alah sikit aje ada lah dpt 2 mangkuk buat betul2 utk dia org jd jgn mintak2 yer.Resepi aku senang aje

Kuah Lemak
5 ekor ikan sardin/selayang di rebus letak lah garam sikit @ kukus saiz kecik aje ikan ni
1/2 biji kelapa
2 cawan air @ mengikut keperluan lah
sehiris halia-ditumbuk
1 ulas bwg putih-ditumbuk
3 biji bwg merah-ditumbuk
sedikit lada hitam-ditumbuk
garam
gula
1 kpg asam keping
Cara-cara
Tumbuk semua bahan tumbuk lepas tu ambik isi ikan dan tumbuk sekali.kelapa di ambil santan kemudiam campurkan kesemua bahan dalam satu periuk dan masak menggunakan api yg perlahan dan di kacau2  sehingga mendidih bila dah mendidih bolehlah tutup api.sedia di hidangkan

Kalau sesapa suka ulam blh letak ulam timun,taugeh,kacang panjang
boleh juga tambah cili kisar,belacan.

Gambar ni versi utk anak2 kecik so takdelah ulam atau cili

Tiada ulasan:

Mungkin Juga Nak Cuba Yang Ini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...