DAPUR KECIL KU

Selasa, 30 November 2010

NASI DAGING


Inilah nasi yg aku jamu utk tetamu nasi daging yg resepinya aku ambik dr kak ummi kuantan.mengikut kata kak ummi resepi ni dr emak dia jd aku mintak halal yer kak ummi.sedap nasi ini dan yg penting seme tetamu suka dan licin mkn he..he..kembang2 ..kembang..ini pestime buat lah mengikut kata chef kat umah asal nasi ni dari negeri kedah dan belah2 utara tp aku ckp aku ambik resepi dari cik google aje jd tak tau ler resepi ni asal mana.mai tengok resepi nya aku buat 2 resepi maklumlah ramai

NASI DAGING

ummi kuantan

Bahan:-
1 kg daging - dipotong besar2 dan direbus empuk - ketepikan.
4 cawan beras basmathi - cuci dan toskan
4 cawan air rebusan daging
1 cawan susu segar
(sup bunjut Adabi dan rempah sup)
3 ulas bawang putih - hiris nipis
1/2 cawan tomato dadu/pes tomato
2 cm kulit kayu manis
1 kuntum bunga lawang
3 biji buah pelaga
3 sudu minyak sapi
1 helai daun pandan
Garam
Bawang goreng

Cara Menyedia:

Panaskan minyak sapi dan tumis bawang putih, kulit kayu manis buah pelaga dan bunga lawang.*ummi tak bg tau bila nak masukkan rempah sup jd ibu masukkan waktu menumis bila rempah agak2 garing baru masukkan beras. Kacau hingga naik bau, masukkan beras dan tomato, kacau sebentar. Masukkan air rebusan daging, garam dan daun pandan. Bila nasi hampir masak, masukkan susu segar. Kacau rata dan biar nasi masak seperti biasa. Tabur bawang goreng bila menghidang. (*Boleh juga masukkan separuh daging rebus ke dalam nasi ketika memasak nasi).



SAMBAL ASAM TOMATO

5 tangkai cili merah - ditumbuk kasar
4 tangkai cili padi - ditumbuk kasar
3 biji tomato - didadu
belacan yg dibakar sedikit
air asam jawa
gula melaka
garam dan gula secukup rasa
Campurkan dan adun kesemua bahan hingga mendapat rasa yang sesuai dengan tekak





Daging yg dah siap di potong aku buat juga ulam timun tp lupa ambik gambar

Tiada ulasan:

Mungkin Juga Nak Cuba Yang Ini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...